Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid en zorg

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

03.3

Welzijn, gezondheid en zorg

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

03.3.1

Stimulering samenlevingsopbouw

17.442

17.337

17.892

18.495

18.952

19.396

03.3.2

Publieke gezondheidszorg

7.888

8.610

8.285

8.191

8.411

8.628

03.3.3

Passende ondersteuning

242.863

218.410

229.497

225.498

227.664

230.871

03.3.4

Zorg en veiligheid

33.958

32.782

27.816

27.849

27.850

27.853

Totaal

302.152

277.139

283.491

280.033

282.877

286.748

Baten

03.3.1

Stimulering samenlevingsopbouw

1.868

1.510

1.527

1.503

1.513

1.519

03.3.2

Publieke gezondheidszorg

71

8

10

6

6

6

03.3.3

Passende ondersteuning

6.425

5.669

5.163

5.088

5.128

5.132

03.3.4

Zorg en veiligheid

4.521

1.407

1.373

1.361

1.361

1.361

Totaal

12.885

8.595

8.072

7.958

8.007

8.018

Geraamd resultaat voor bestemming

-289.266

-268.545

-275.418

-272.075

-274.870

-278.730

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

3.243

1.964

2.811

3.607

4.353

5.215

Totaal onttrekkingen

2.218

2.625

2.776

4.276

4.890

5.686

Geraamd  resultaat na bestemming

-290.292

-267.883

-275.454

-271.406

-274.333

-278.259

Financiële toelichtingen begroting 2022

03.3.1 Stimulering samenlevingsopbouw

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

17.892

1.527

-16.365

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

-53

0

0

Bestaand beleid 2022

17.945

1.527

-16.418

Verschil ten opzichte van 2021

608

17

-591

Toelichting op de lasten van 17,9 miljoen euro (bestaand beleid 2022)

Van de begrote 18,0 miljoen euro zetten we 10,8 miljoen euro in voor het bevorderen van sociale samenhang en leefbaarheid; onder andere voor inzet op mantelzorg, maatschappelijke dienstverlening, dorpshuizen, Torion, buurt-/wijkcentra, bewonersorganisaties en vrijwilligerswerk. Voor positief opgroeien en innovatie jeugd hebben we 4,0 miljoen euro in de begroting opgenomen. Daarnaast hebben we voor vastgoed sociaal culturele, welzijnsinstellingen 2,0 miljoen euro opgenomen. Voor diversiteitsbeleid zit een bedrag van 1,1 miljoen euro in de begroting.

Toelichting op de baten van 1,5 miljoen euro (bestaand beleid 2022)

We ontvangen bijdragen van andere gemeenten en VSV-middelen (Vroegtijdig School Verlaten) voor ‘School als Wijk’ en bijdragen van andere gemeenten voor ‘Zorg voor jeugd', totaal 0,8 miljoen euro. Daarnaast ontvangen we 0,5 miljoen euro aan huuropbrengsten van sociaal culturele, welzijnsinstellingen. Tot slot krijgen we van het rijk een bijdrage van 0,2 miljoen euro in verband met overgangsregeling ambulancezorg FLO (Functioneel Leeftijd Ontslag).

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
De toegekende intensiveringen zijn grotendeels bestemd voor het accommodatiebeleid (50 duizend euro). In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen, gesorteerd op deelprogramma's.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2021 zijn de lasten 0,6 miljoen euro hoger. Dit wordt onder andere veroorzaakt door het toevoegen van accres aan de begroting 2022 (0,3 miljoen euro). De rest van het verschil heeft te maken met een aantal verschuivingen tussen beleidsvelden (zoals uitvoeringskosten en verschuiving Wmo zorgkosten in natura Haren).

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Geen materiële verschillen ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2021.

03.3.2 Publieke gezondheidszorg

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

-8.285

10

-8.275

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

300

0

-300

Bestaand beleid 2022

7.985

10

-7.975

Verschil ten opzichte van 2021

-624

2

626

Toelichting op de lasten van 8,0 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Van de begrote lasten heeft 6,7 miljoen euro betrekking op de inwonersbijdrage GGD (dit is conform de PG&Z begroting 2022). De rest van de gelden wordt ingezet voor Rijksvaccinatie, forensische geneeskunde, kansrijke start, JOGG, suïcide preventie, healthy ageing, B-slim en uitvoeringskosten gezondheid.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
In 2019 is een hervorming van 300 duizend euro opgenomen voor het heroverwegen van het takenpakket van de GGZ (Gemeenschappelijke Regeling Publieke Gezondheid & Zorg) om een besparing van 5% te realiseren. Deze taakstelling is nog niet structureel ingevuld. Hierover hebben we onlangs een zienswijze bij de begroting 2022 van de GR PG&Z voorgelegd aan de raad. Eind 2021 moet blijken of invulling vanaf 2022 haalbaar is. Vooralsnog houden we er rekening mee dat de taakstelling in 2022 niet wordt ingevuld.

In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2021 vallen de lasten 624 duizend euro lager uit. In 2021 hebben we 485 duizend euro inzet GIDS gelden (Gezond In De Stad) en 72 duizend euro inzet Kansrijke start gelden opgenomen. Deze rijksgelden zijn niet in 2022 opgenomen waardoor ook de lasten 557 duizend euro lager zijn. Voor 2022 heeft het ministerie van VWS middels een brief aangegeven dat de GIDS gelden toegekend zullen worden, echter deze middelen zijn nog niet toegevoegd aan de algemene uitkering en daardoor ook nog niet verwerkt in de begroting 2022.
Daarnaast hebben we in 2021 incidentele middelen opgenomen voor de compensatie van de bezuiniging GGD (300 duizend euro) en frictiekosten GGD (108 duizend euro).
Aan de andere kant ontvangen we vanaf 2022 van het Rijk 110 duizend euro aan extra middelen enerzijds voor prenataal huisbezoek (71 duizend euro) en anderzijds in het kader van het rijksvaccinatieprogramma (39 duizend euro).
Daarnaast hebben we in de begroting 2022 204 duizend euro extra voor prijsindexatie opgenomen.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Geen materiële verschillen ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2021.

03.3.3 Passende ondersteuning

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

229.497

5.163

-224.334

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

9.762

187

-9.575

Bestaand beleid 2022

219.735

4.976

-214.759

Verschil ten opzichte van 2021

1.325

-693

-2.018

Toelichting op de lasten van 219,7 miljoen euro (bestaand beleid 2022)

Met onze regionale taak in het kader van Beschermd wonen (BW) is een bedrag gemoeid van 67,4 miljoen euro.Daarnaast hebben we een bedrag van 66,1 miljoen euro voor Jeugd, 51,1 miljoen euro voor Wmo 18+ en 35,1 miljoen euro voor WIJ in de begroting opgenomen.

Toelichting op de baten van 5,0 miljoen euro (bestaand beleid 2022)

De grootste post is de eigen bijdrage die we van cliënten verwachten. We verwachten 3,3 miljoen euro aan eigen bijdrage Beschermd wonen en 1,4 miljoen euro aan eigen bijdrage Wmo te ontvangen.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
De intensiveringen bedragen per saldo 9,6 miljoen euro en zijn bestemd voor:

  • Zorgkosten WMO (2,5 miljoen euro)
  • Financiering algemene voorzieningen die niet volledig vanuit het GON worden gefinancierd (152 duizend euro)
  • Jeugdhulp (6,6 miljoen euro)
  • Organisatie Directie Maatschappelijke Ontwikkeling (296 duizend euro binnen dit beleidsveld, in totaal 690 duizend euro verdeeld over meerdere beleidsvelden)

Inhoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
De lasten zijn ten opzichte van de geactualiseerde begroting 1,3 miljoen euro hoger. Hieraan liggen diverse oorzaken ten grondslag.

Beschermd wonen
Voor BW hebben we 1,9 miljoen euro extra opgenomen. Conform de meicirculaire 2021 hebben we het budget geactualiseerd op basis van de loon- en prijsbijstelling 2021 en de volume-indexatie 2022.

Jeugdhulp
De lasten voor jeugdhulp zijn 1,1 miljoen euro lager. Dit wordt vooral veroorzaakt door de verwerking van de extra besparing van 2,6 miljoen euro vanuit het coalitieakkoord. Het gaat om de besparing als gevolg van de inzet OJG, acceleratie model WIJ en innoveren inkoop. Daarnaast hebben we in de begroting 2021 incidenteel een bedrag van 0,7 miljoen euro opgenomen als gevolg van de vertraging van de nieuwe inkoopwerkwijze.
Aan de andere kant hebben we in de begroting 2022 0,9 miljoen euro extra aan prijscompensatie begroot en hebben we op basis van de meicirculaire 2021 1,1 miljoen extra opgenomen voor Voogdij/18+, met name als gevolg van de wijziging van het woonplaatsbeginsel per 1 januari 2022.

Wmo
De Wmo lasten zijn 0,9 miljoen euro hoger. De komt vooral om dat de lasten voor de zorg in natura Haren vanaf 2022 onder dit beleidsveld worden begroot (verschuiving vanaf beleidsveld 3.3.1).

Overige
Naast bovengenoemde mutaties wordt het verschil onder andere verklaard doordat we in de begroting 2021 incidenteel 1,0 miljoen euro hadden opgenomen voor de versnelling sociaal domein, door een verschuiving van de kostentoerekening tussen diverse beleidsvelden (- 0,4 miljoen euro) en toerekening accres (+ 1,0 miljoen euro).

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de begroting 2021 vallen de baten 0,7 miljoen euro lager uit. Dit komt voornamelijk door een daling van de eigen bijdrage BW met ruim 0,6 miljoen euro als gevolg van uitstroom naar de WLZ (Wet langdurige zorg).

03.3.4 Zorg en veiligheid

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

27.816

1.373

-26.443

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

17

0

-17

Bestaand beleid 2022

27.799

1.373

-26.426

Verschil ten opzichte van 2021

-4.983

-34

4.949

Toelichting op de lasten van 27,8 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Met onze regionale taak in het kader van Maatschappelijke opvang (MO) en Vrouwenopvang (VO) is respectievelijk 17,1 miljoen euro (MO) en 7,6 miljoen (VO) euro gemoeid. Voor de opvang van vluchtelingen en asielzoekers hebben we 1,8 miljoen euro in de begroting opgenomen. Daarnaast hebben we 1,0 miljoen euro voor heroïneverstrekking, 0,2 miljoen voor aanpak kindermishandeling en 0,1 miljoen euro in het kader van de uitstapprogramma's sekswerkers (RUPS gelden) opgenomen.

Toelichting op de baten van 1,4 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
In het kader van heroÏneverstrekking hebben we een rijksbijdrage begroot van 1,0 miljoen euro. Daarnaast hebben we voor VO 0,4 miljoen euro aan bijdragen van andere Groninger gemeenten begroot.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Er is 17 duizend euro aan intensiveringen beschikbaar voor Organisatie Directie Maatschappelijke Ontwikkeling binnen dit beleidsveld (in totaal 690 duizend euro, verdeeld over meerdere beleidsvelden). Inhoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2021 zijn de lasten 5,0 miljoen euro lager. Dit verschil wordt vooral veroorzaakt door een tweetal incidentele posten die wel in de begroting 2021 zijn opgenomen en niet in de begroting 2022. Enerzijds gaat het om een bedrag van 3,9 miljoen euro voor de pilot Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV). Deze pilot loopt af en het nieuwe kabinet moet nog een beslissing nemen over het vervolg. Anderzijds gaat het om een bedrag van 1,7 miljoen euro die we voor de aanpak van dak- en thuisloosheid in het kader van het landelijke plan 'een (t)huis, een toekomst' in 2021 incidenteel hebben ontvangen.
Aan de andere kant hebben we in 2022 0,6 miljoen euro meer aan inburgeringslasten opgenomen. Vanaf 2022 is de nieuwe Inburgeringswet van kracht. We ontvangen van het rijk 0,6 miljoen euro extra voor de uitvoeringskosten.  

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Geen materiële verschillen ten opzichte van de geactualiseerde begroting 2021.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23