Deelprogramma 4.3: Algemene inkomsten en post onvoorzien

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

04.3

Algemene inkomsten en post onvoorzien

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

04.3.1

Algemene Inkomsten

13.470

12.947

10.516

6.365

4.447

3.064

04.3.2

Post Onvoorzien

0

170

173

176

179

183

Totaal

13.470

13.117

10.689

6.541

4.626

3.247

Baten

04.3.1

Algemene Inkomsten

698.147

682.950

705.570

701.169

709.902

722.469

Totaal

698.147

682.950

705.570

701.169

709.902

722.469

Geraamd resultaat voor bestemming

684.677

669.834

694.881

694.629

705.276

719.222

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Geraamd  resultaat na bestemming

684.677

669.833

694.881

694.628

705.276

719.222

Financiële toelichtingen begroting 2022

4.3.1 Algemene inkomsten

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

10.516

705.570

695.054

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

0

17.228

17.228

Bestaand beleid 2022

10.516

688.342

677.826

Verschil ten opzichte van 2021

-2.430

5.392

7.822

Toelichting op de lasten van 10,5 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Bij de financieringsfunctie van de gemeente hebben we een rentelast van 7,3 miljoen euro begroot. De externe lasten worden berekend aan de hand van reeds afgesloten leningen en een prognose voor nog aan te trekken leningen op basis van de investeringsplannen. De direct toe te wijzen lasten aan de uitvoering van de Onroerende zaakbelasting (OZB) bedragen 3,1 miljoen euro. Dat is inclusief de compensatieregeling OZB. De lasten van deelnemingen (Euroborg, Martiniplaza, BNG, Enexis en Waterbedrijf) bedragen tezamen 108 duizend euro.

Toelichting op de baten van 688,4 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De bijdrage vanuit het Gemeentefonds hebben we begroot op 577,6 miljoen euro. De berekening is gebaseerd op de gegevens vanuit de meicirculaire 2021. De rentebaten van de financieringsfunctie van de gemeente hebben we begroot op 8,6 miljoen euro. Aan dividend van de deelnemingen in Enexis en BNG verwachten we 1,6 miljoen euro te ontvangen.
De opbrengst van de OZB hebben we begroot op 98,0 miljoen euro. Hierbij is rekening gehouden met de nominale tariefstijging en met verwachte volumeontwikkeling door nieuwbouw. De raming van de opbrengst logiesbelasting is 2,3 miljoen euro. Hierbij wordt rekening gehouden met de groei in het aantal overnachtingen van de afgelopen jaren. De verwachte inkomsten uit reclamebelasting zijn 150 duizend euro en uit roerende zaakbelasting 132 duizend euro.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Het betreft hier de middelen voor Jeugd van 17,4 miljoen euro. Tot slot is er voor 150 duizend euro toegekend voor uitstel reclamebelasting.
In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen, gesorteerd op deelprogramma's.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de begroting 2021 zijn de lasten met 2,4 miljoen euro gedaald. Voor 1,8 miljoen euro het gevolg van dalende rentelasten, voor 350 duizend euro door een lager beschikbaar bedrag voor de compensatie OZB niet-woningen Haren en Ten Boer en voor 190 duizend euro liggen de lasten in relatie tot de OZB iets lager. In verband met de afschaffing van de hondenbelasting zijn de lasten met 110 duizend euro verlaagd.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
De baten zijn 5,4 miljoen euro hoger dan in 2021. De OZB stijgt naar verwachting met 4,8 miljoen euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door autonome ontwikkelingen en door de extra verhoging in verband met het vervallen van de hondenbelasting. Hiertegenover staat dat het effect van de vrijstelling OZB voor voortgezet onderwijs tot 1,4 miljoen lagere opbrengsten leidt. De afschaffing van de hondenbelasting heeft een batenverlaging van 1,1 miljoen euro tot gevolg en de reclamebelasting levert daarentegen 150 duizend euro meer op. In de paragraaf lokale heffingen is een uitgebreidere toelichting op de belastingen opgenomen.
Het Gemeentefonds stijgt met 4,6 miljoen euro. Deze stijging wordt vooral verklaard door de meicirculaire 2021. Hierin zitten diverse taakmutaties zoals Beschermd wonen.
De lagere rentestand zorgt er voor dat we 1,7 miljoen euro minder aan rentebaten door kunnen berekenen.

4.3.2 Post Onvoorzien

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

173

0

-173

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

0

0

0

Bestaand beleid 2022

173

0

-173

Verschil ten opzichte van 2021

3

0

-3

Toelichting op de lasten van 173 duizend euro (bestaand beleid 2022)
In de begroting houden we rekening met een post voor onvoorziene zaken. Door indexatie is deze met 3 duizend euro gestegen.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2022)
Niet van toepassing

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23