Deelprogramma 4.4: Overhead en ondersteuning organisatie

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

04.4

Overhead en ondsteuning organisatie

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

04.4.1

Overhead

115.921

115.545

119.022

121.721

123.580

127.937

04.4.2

Ondersteuning organisatie

2.178

2.219

2.401

3.235

3.185

2.759

Totaal

118.100

117.764

121.423

124.956

126.766

130.696

Baten

04.4.1

Overhead

10.683

10.411

9.887

9.926

11.953

10.017

04.4.2

Ondersteuning organisatie

1.299

1.662

1.722

1.722

1.722

1.722

Totaal

11.983

12.073

11.609

11.648

13.675

11.738

Geraamd resultaat voor bestemming

-106.117

-105.691

-109.813

-113.308

-113.090

-118.957

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

147

169

946

147

2.010

36

Totaal onttrekkingen

126

159

196

200

242

211

Geraamd  resultaat na bestemming

-106.138

-105.701

-110.564

-113.255

-114.859

-118.783

Financiële toelichtingen begroting 2022

Beleidsveld 04.4.1 Overhead

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

119.022

9.887

-109.135

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

2.975

-400

-3.375

Bestaand beleid 2022

116.047

10.287

-105.760

Verschil ten opzichte van 2021

502

-124

-626

Toelichting op de lasten van 116 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De lasten van de zuivere overhead bedragen 116 miljoen euro. Onder overhead wordt verstaan alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren derhalve tot de overhead. Conform de definitie vanuit notitie overhead van de commissie BBV bevat overhead de volgende elementen: Leidinggevenden primair proces; financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie; personeel- en organisatiemanagement (HRM); opleidingskosten personeel; inkoop, aanbesteding en contractmanagement; interne- en externe communicatie met uitzondering van klantcommunicatie; juridische zaken; bestuurszaken en bestuursondersteuning; informatievoorziening en automatisering (ICT); facilitaire zaken en huisvesting; documentatie en informatievoorziening en managementondersteuning primair proces.
De overhead is inclusief lasten waarvoor we ook baten ontvangen.

Toelichting op de baten van 10,3 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De begrote baten voor werkzaamheden voor de Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) bedragen 2 miljoen euro. Dit betreffen kostendekkende werkzaamheden. Daarnaast ontvangen we 0,8 miljoen euro uit de doorbelasting van personeel en overhead voor overige dienstverlening aan derden. We ontvangen bovendien 0,2 miljoen euro als vergoeding voor administratiekosten verzekeringen derden.
We hebben 3,4 miljoen euro begroot aan baten voor dienstverlening ICT aan derden en we verwachten 3,3 miljoen euro aan inkomsten voor verhuur van panden inclusief facilitaire dienstverlening te ontvangen.
Verder hebben we 0,4 miljoen euro baten begroot voor taakstellende verhoging voor de dekkingsgraad van tarieven.
De overige opbrengsten bedragen 0,2 miljoen euro.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
De intensiveringen bedragen per saldo 3,4 miljoen euro en worden ingezet voor:

  • Niet realiseren hervormingen maatschappelijke begeleiding statushouders (30 duizend euro)
  • Niet realiseren hervormingen herstructurering medezeggenschap (245 duizend euro)
  • Structureel tekort ICT faciliteiten (300 duizend euro)
  • ICT reservering (1,850 miljoen euro)
  • Niet realiseren hervormingen verhogen dekkingsgraad tarieven (380 duizend euro)

Verder zijn een aantal toegekende intensiveringen over meerdere beleidsvelden verdeeld, binnen dit beleidsveld levert dat een toegekend bedrag op van 600 duizend euro.

In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen, gesorteerd op deelprogramma's.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de begroting 2021 zijn de lasten 0,5 miljoen euro hoger begroot.

Dit heeft enerzijds te maken met een daling in de lasten van 0,5 miljoen euro voor onderhoud Vastgoed in 2022 naar aanleiding van actualisatie van de onderhoudsplannen. Daarnaast is er vanuit Vastgoed 0,7 miljoen euro minder aan lasten toegerekend aan dit beleidsveld. Dit bedrag is conform het uitvoeringsprogramma brandveilig gebruik gemeentelijke gebouwen incidenteel beschikbaar gesteld aan andere beleidsvelden in de begroting ter dekking van niet activeerbare kosten brandveiligheid in 2022.

Verder zijn er in de begroting 2021 incidentele intensiveringsmiddelen opgenomen die niet terugkomen in de begroting 2022. Het gaat om een totaalbedrag van 2,1 miljoen euro: frictiekosten met 1,2 miljoen euro, Transitie Documentaire Informatievoorziening met 0,3 miljoen euro, huur Oosterborg en I&A met 0,3 miljoen euro en tekort ICT faciliteiten met 0,3 miljoen euro.  Anderzijds stijgen de lasten doordat er een intensivering vanuit voorgaande jaren is waarvoor in 2022 extra geld beschikbaar is gesteld: 0,4 miljoen euro voor huisvesting Iederz.

De overeenkomsten van het zaaksysteem e-Suite en Burgerzaken Modules lopen op 1 juli 2023 af en zijn niet te verlengen. Deze systemen moeten op 1 juli 2023 vervangen zijn via een Europese aanbesteding. Wij zijn van plan om hiervoor aan de sluiten bij het Dimpact transitieprogramma. De incidentele kosten voor de migratie van deze systemen bedragen 1,7 miljoen euro.

Per 1 januari 2022 gaat de Wet Open Overheid (WOO) in. Het uitvoeren van deze nieuwe wet ter vervanging van de Wet openbaarheid van bestuur (WOB) vraagt veel werk en aanpassing van de systemen. We ontvangen hiervoor in 2022 0,1 miljoen euro incidenteel en 0,2 miljoen euro structureel uit het Gemeentefonds.

Tot slot nemen de lasten met 1,4 miljoen euro toe door vooral de loon- en prijsontwikkeling.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
De voor 2022 begrote baten liggen in lijn met de begroting 2021.

Beleidsveld 04.4.2 Ondersteuning organisatie

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

2.401

1.722

-679

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

-607

0

607

Bestaand beleid 2022

3.008

1.722

-1.286

Verschil ten opzichte van 2021

789

60

-729

Toelichting op de lasten van 3,0 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Een deel van de algemene werken voor derden, 1,7 miljoen euro, valt onder beleidsveld 4.4.2. Deze lasten kunnen verrekend worden met externe partijen. Daarnaast hebben we 0,7 miljoen begroot voor diverse ondersteunende kosten. Verder hebben we 0,6 miljoen euro opgevoerd voor compensabele BTW bij de leges bouwvergunningen. Dit wordt ingezet ter dekking van de begroting.

Toelichting op de baten van 1,7 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De begrote baten voor werken voor derden bedragen 1,7 miljoen euro en bestaan uit inkomsten door diverse kostendekkende dienstverlening aan derden.  

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Binnen dit beleidsveld is een hervorming doorgevoerd van 607 duizend euro. Dit betreft een incidentele opbrengst in verband met door te berekenen btw in leges tarieven. In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen, gesorteerd op deelprogramma's.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de begroting 2021 zijn de lasten 0,8 miljoen euro hoger begroot. Dit wordt vooral veroorzaakt door het opnemen van de compensabele BTW bouwleges.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
De voor 2022 begrote baten liggen in lijn met de begroting 2021.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23