Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Vervoerswijzen

Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetganger, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO2 uitstoot en een gezondere leefomgeving

  • In 2022 verbeteren we ons regionale fietsnetwerk met de aanleg van nieuwe fietspaden als onderdeel van de Doorfietsroutes Leek-Groningen (aanlanding ter hoogte van de Roderwolderdijk), Assen-Groningen (tussen de P+R Haren en de Oosterbroeksebrug) en Winsum-Groningen (vanaf de Walfridusbrug richting Adorp) (conform het Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2022);
  • In 2022 werken we aan de nieuwe Suikerzijderoute, zodat het ontwikkelgebied Suikerzijde meteen vanaf het begin uitstekend te voet en per fiets bereikbaar is. Zo zetten we de voetganger en de fiets op 1 (conform de Fietsstrategie 2015-2025);
  • In 2022 verbeteren we ons lokale fietsnetwerk door het voorbereiden en realiseren van nieuwe fietsstraten (Kerklaan in Groningen en Korreweg), ontbrekende schakels (fietsbrug Eemskanaal en fietspad langs het spoor tussen de Walfridusbrug en de Eikenlaan) en het verbeteren van bestaande fietsvoorzieningen (Sleedoornpad en Peizerweg) (conform het Uitvoeringsprogramma Fiets 2019-2022);
  • Door Groningen Fietsstad duidelijk en structureel te blijven promoten, willen we ervoor zorgen dat de fiets nog meer gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer, maar ook dat fietsers zich bewuster gaan gedragen in het verkeer;
  • In 2022 stellen we, als vervolg op onze Mobiliteitsvisie, een Routekaart OV 2040 op waarin opgenomen is op welke wijze en op welk moment invulling gegeven wordt aan de groei van het openbaar vervoer met daarbij specifiek aandacht voor het openbaar vervoer naar Zernike Campus en de aanleg van station Suiker;
  • In 2022 voeren we projecten uit die het gebruik van het openbaar vervoer bevorderen (bijvoorbeeld Groningen Spoorzone), zorgen we voor fijnmazig wijkvervoer en nemen we maatregelen die de bereikbaarheid van de binnenstad met het openbaar vervoer, als gevolg van het verdwijnen van de bussen van de Grote Markt, garanderen;
  • We dragen bij aan de nationale opgaven op het gebied van economische structuurversterking en woningbouw wat vraagt om een samenhangende investering in Lelylijn, verbetering bestaand spoor en Nedersaksenlijn;
  • We blijven investeren in het nog aantrekkelijker maken van onze P+R terreinen door het uitbreiden van te kleine fietsenstallingen (P+R Kardinge), het verbeteren van reizigersvoorzieningen, het realiseren van pakketkluizen (P+R Hoogkerk) en het faciliteren van diverse vormen van deelmobiliteit (deelscooters en deelfietsen);
  • Om de (door)ontwikkeling van P+R en wijk- en buurthubs gestructureerd aan te kunnen pakken, stellen we in 2022 een Routekaart Hubs op;
  • Om forenzen en wijkvreemd verkeer te weren, voeren we in 2022 betaald parkeren in een aantal wijken (onder andere De Hoogte en Paddepoel);
  • In 2022 zorgen we er met de nieuwe parkeernormen voor dat corporaties en ontwikkelaars de parkeervraag bij nieuwbouw op eigen terrein oplossen.

Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto

  • In 2022 gaan de werkzaamheden aan de ombouw van de Zuidelijke Ringweg onverminderd voort;
  • We gaan in 2022 verder met het opstellen van een plan voor het ongelijkvloers maken van de Westelijke Ringweg. Daarmee willen we in relatie tot het verstedelijkingsakkoord de doorstroming en betrouwbaarheid op de Westelijke Ringweg verbeteren, maar we hebben daarbij ook veel aandacht voor het verbeteren van de leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit rondom de ring zelf en het verminderen van de barrièrewerking;
  • In 2022 werken we samen met Rijkswaterstaat de plannen voor de Paddepoelsterbrug verder uit, net zoals de voorkeursvariant voor de Gerrit Krolbrug. Voor de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal voeren we in 2022 een (MIRT-)verkenning uit;
  • In 2022 gaan we verder met de planvorming voor de verbindingen in de Oosterhamrikzone op basis van de keuzes die zijn gemaakt bij de besluitvorming van de Mobiliteitsvisie;
  • In 2022 bepalen we aan de hand van een op te stellen multimodaalnetwerkkader welke maatregelen nodig zijn om de groei rond het Martini Ziekenhuis en de Alo-locatie (Corpus den Hoorn), en rond Stadshavens en het Sontplein, te kunnen faciliteren.

In de wijken en dorpen krijgt de auto een minder dominante positie

  • In 2022 stellen we ons Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad op en zetten we de eerste stappen hieruit. Met de te nemen maatregelen creëren we een zorgvuldig evenwicht tussen netwerkdelen die gericht zijn op doorstroming en betrouwbaarheid en netwerkdelen waar het autoverkeer niet langer het primaat heeft.

Effect op de directe omgeving

Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor minder overlast door gestalde fietsen op straat

  • We realiseren goede fietsenstallingen passend bij de stallingsbehoefte van de gebruiker. In 2022 gaan we daarom verder met de verkenning van mogelijkheden voor nieuwe inpandige/ondergrondse fietsenstallingen in het westelijke en zuidelijke gedeelte van de binnenstad;
  • In 2022 continueren we de promotie van stallingsmogelijkheden, gedragsbeïnvloeding en handhaving op fout gestalde fietsen en maximale stallingsduur. De inzet van fietsstewards blijft daarbij van grote waarde;
  • Met de nieuwe parkeernormen kunnen we de extra fietsparkeerdruk in de openbare ruimte als gevolg van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen (fietsparkeren op eigen terrein) voorkomen.

Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld

  • Waar de druk op de openbare ruimte groot is, dringen we het parkeren op straat terug en stimuleren we het parkeren in garages en parkeren op afstand, zoals op P+R terreinen. Met bewoners(organisaties) maken we afspraken over aanvullende maatregelen om de parkeerdruk op straat terug te dringen (conform de Parkeervisie 2018-2025) en richten we de openbare ruimte opnieuw in.

Minder verkeersslachtoffers

  • In 2022 gaan we samen met bewoners verder met het verbeteren van objectief aantoonbaar onveilige locaties en pakken we knelpunten aan conform onze Aanpak Verkeersveiligheid;
  • Samen met de provincie Groningen en onze buurgemeenten werken we in 2022 aan projecten uit het op te stellen Regionaal Uitvoeringsplan SPV 2030.

Slim en Duurzaam

Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer

  • We blijven openbare laadpalen plaatsen op verzoek van bewoners, forenzen en aanbieders van deelauto's en op strategische locaties voor bezoekers. Het streven hierbij is te komen tot een gemeente dekkend netwerk in 2025, zodat er op loopafstand altijd een laadpunt aanwezig is (conform de Visie Openbare Laadinfrastructuur 2025);
  • Om de overgang naar emissievrij vervoer te stimuleren, worden laadpalen ook geplaatst in wijken waar de parkeerdruk hoog is;
  • In 2022 onderzoeken we innovatiemogelijkheden voor laadinfrastructuur op het gebied van ruimtelijke inpassing en netwerkbelasting;
  • We bieden een vaste standplaats aan een laadpaal aan voor elektrische deelauto's;
  • We stimuleren deelmobiliteit door in 2022 een pilot met deelfietsen uit te voeren en uitvoering te geven aan de activiteiten uit ons op te stellen Uitvoeringsprogramma Deelauto;
  • Tot en met 30 april 2023 hebben Check en Felyx een vergunning voor het aanbieden van 200 deelscooters. De ervaringen die we hiermee opdoen, gebruiken we voor het eventueel bijstellen van ons beleid op het gebied van deelscooters/deelmobiliteit.

Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden)

  • In 2022 stellen we een Visie op Strategisch Verkeersmanagement op waarmee we een systeem van verkeersmanagement introduceren, zodat we kunnen sturen op de doorstroming van specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld door fietsers vaker groen te geven;
  • In 2022 stellen we een Beleidsvisie Verkeerslichten op met daarin de belangrijkste keuzes op het gebied van regelstrategieën, ontwerp en beheer van verkeerslichten.

Het op orde hebben van de datastromen

  • In 2022 zorgen we ervoor dat alle relevante mobiliteitsdata in beheer van gemeente Groningen structureel en correct wordt aangeleverd aan de landelijke organisaties (conform ons plan van aanpak 'Digitale weg op orde').

Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan

  • In 2022 vergroten we het venstertijdengebied voor bestel- en vrachtwagens en voeren we hiervoor een nieuw ontheffingenbeleid in;
  • In 2022 starten we met de handhaving van het venstertijdengebied ;
  • In 2022 werken we met lokale bedrijven en instellingen aan Europese en/of nationale subsidieprojecten om duurzame, logistieke concepten te ontwikkelen, testen en implementeren;
  • In 2022 bereiden we de zero-emissiezone voor stadslogistiek (conform de Visie Stadslogistiek) verder voor.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

Vervoerswijzen

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen

7,1

-

7,3

7,3

Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen

56%

70%

≥ 60%

≥ 60%

Effect op de directe omgeving

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen:

  • Autoparkeerplaatsen

55%

30%

60%

60%

  • Fietsparkeervoorzieningen

65%

68%

70%

70%

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen

7,6

-

7,9

7,9

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur

-

-

-

0

Slim en Duurzaam

CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer

112

23,7

10,7

15,8

Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen

  • Op straat en P+R

150

310

700

928

  • In gemeentelijke parkeergarages

46

54

62

72

Aantal spitsmijdingen per dag

383

733

1.000

1.250

Toelichting prestatie indicatoren

Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen : Vanwege de Coronacrisis heeft de jaarlijkse fietsenquête in 2020 niet plaatsgevonden.

Bezetting van de P+R terreinen in Groningen : Vanwege de Coronacrisis heeft een scherpe daling van de bezetting van het aantal autoparkeerplaatsen plaatsgevonden.

Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen: De parkeerenquête vindt tweejaarlijks plaats.

Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur : In 2022 stellen we een uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad op. Door een andere inrichting van de openbare ruimte willen we de snelheid op verschillende wegen terugdringen naar 30 km/uur. Binnenkort wordt bepaald hoe deze indicator eruit komt te zien voor de periode vanaf 2022.

CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer: Tot het uitbreken van de Coronacrisis was de trend omlaag. Zo was 2021 nog bepaald voordat we de effecten van de Coronacrisis voor het gebruik van het openbaar busvervoer in konden schatten. De indicator voor 2022 lijkt realistischer, omdat de gemiddelde bezetting van de bus in 2022 waarschijnlijk lager zal zijn.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23