Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
---|---|
Vervoerswijzen | |
Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetganger, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO2 uitstoot en een gezondere leefomgeving |
|
Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto |
|
In de wijken en dorpen krijgt de auto een minder dominante positie |
|
Effect op de directe omgeving | |
Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor minder overlast door gestalde fietsen op straat |
|
Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld |
|
Minder verkeersslachtoffers |
|
Slim en Duurzaam | |
Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer |
|
Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden) |
|
Het op orde hebben van de datastromen |
|
Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan |
|
Prestatie indicatoren
Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten.
Prestatie indicator(en) | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|---|
Vervoerswijzen | ||||
Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen | 7,1 | - | 7,3 | 7,3 |
Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen | 56% | 70% | ≥ 60% | ≥ 60% |
Effect op de directe omgeving | ||||
Bezetting van de P+R terreinen in Groningen: | ||||
| 55% | 30% | 60% | 60% |
| 65% | 68% | 70% | 70% |
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen | 7,6 | - | 7,9 | 7,9 |
Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur | - | - | - | 0 |
Slim en Duurzaam | ||||
CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer | 112 | 23,7 | 10,7 | 15,8 |
Aantal openbare laadpunten voor elektrische/waterstof voertuigen | ||||
| 150 | 310 | 700 | 928 |
| 46 | 54 | 62 | 72 |
Aantal spitsmijdingen per dag | 383 | 733 | 1.000 | 1.250 |
Toelichting prestatie indicatoren
Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen : Vanwege de Coronacrisis heeft de jaarlijkse fietsenquête in 2020 niet plaatsgevonden.
Bezetting van de P+R terreinen in Groningen : Vanwege de Coronacrisis heeft een scherpe daling van de bezetting van het aantal autoparkeerplaatsen plaatsgevonden.
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen: De parkeerenquête vindt tweejaarlijks plaats.
Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur : In 2022 stellen we een uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad op. Door een andere inrichting van de openbare ruimte willen we de snelheid op verschillende wegen terugdringen naar 30 km/uur. Binnenkort wordt bepaald hoe deze indicator eruit komt te zien voor de periode vanaf 2022.
CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer: Tot het uitbreken van de Coronacrisis was de trend omlaag. Zo was 2021 nog bepaald voordat we de effecten van de Coronacrisis voor het gebruik van het openbaar busvervoer in konden schatten. De indicator voor 2022 lijkt realistischer, omdat de gemiddelde bezetting van de bus in 2022 waarschijnlijk lager zal zijn.