Programma 1: Economie en Ruimte

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

In het deelprogramma Mobiliteit staat een goed bereikbare gemeente met een aantrekkelijke, veilige en gezonde leefomgeving centraal. Uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid is om lopen, fietsen en het openbaar vervoer te stimuleren en de auto daar waar noodzakelijk te faciliteren. Met een stevig groeiende gemeente is het een flinke uitdaging om de impact van het (auto)verkeer zoveel mogelijk in balans te houden met aantrekkelijkheid en leefbaarheid. Samen met het terugdringen van de CO2-uitstoot in het kader van onze klimaatdoelstellingen vraagt dit om een transitie naar minder ruimte innemende en emissievrije mobiliteit. Het speelveld rond mobiliteit gaat de komende tijd hierdoor flink veranderen.

Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Het deelprogramma mobiliteit heeft de volgende doelen:

  • Wij willen dat Groningen lopen, fietsen en het openbaar vervoer stimuleert en de auto faciliteert;
  • Voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een veilige en duurzame manier;
  • En voorrang geeft aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt het effect van het door ons gewenste beleid gemeten.

Effect indicator(en)

Behaald

2017

Behaald
2019

Beoogd
2021

Beoogd
2023

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*:

  • Aandeel voetganger

-

25,3%

26%

26%

  • Aandeel fiets

-

47,2%

48%

49%

  • Aandeel openbaar vervoer

-

2,9%

3%

3%

  • Aandeel auto

-

22,8%

22%

21%

Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*:

  • Aandeel voetganger

-

1,3%

2%

2%

  • Aandeel fiets

-

8,2%

10%

11%

  • Aandeel openbaar vervoer

-

19,1%

20%

21%

  • Aandeel auto

-

68,9%

68%

66%

Effect indicator(en)

Behaald 2019

Behaald 2020

Beoogd 2021

Beoogd 2022

Beoogd 2023

Maximum aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen

279

317

250

240

230

Aandeel schone voertuigen in het wagenpark:

  • Gemeentelijk wagenpark

12%

16%

20%

25%

25%

  • Stedelijke logistiek binnenstad

-

5,1%

6%

8%

12%

Toelichting effectindicatoren

Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen, van en naar Groningen: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. De optelsom van het aandeel verplaatsingen is geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Mobiliteit bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Vervoerswijzen
Onze gemeente bestaat uit een compacte stad met daaromheen een aantrekkelijk landelijk gebied met compacte dorpen. We zijn een groeiende gemeente die een sterke (boven)regionale rol vervult in de regio. Deze kenmerken zien we terug in de opbouw van onze mobiliteit en de ontwikkeling daarvan. Lopen en fietsen zijn samen verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle verplaatsingen. Daarentegen is de autoafhankelijkheid in de dunbevolkte regio rond de stad juist groot. En ook het openbaar vervoer (trein en bus) heeft een belangrijk aandeel in het aantal verplaatsingen van en naar onze gemeente. Het openbaar vervoer verbreedt zich steeds meer naar openbare mobiliteit, ofwel de keten die de reis van deur tot deur vormt in plaats van alleen het deel dat daadwerkelijk met bus of trein wordt gereisd. Onze P+R terreinen en hubs worden daarin als overstappunt steeds belangrijker. De samenstelling en verandering van mobiliteitspatronen in onze gemeente, maar ook daarbuiten, vormen belangrijke bouwstenen voor het deelprogramma Mobiliteit.

Impact op de directe omgeving
Onze ambities op het gebied van leefbaarheid, toegankelijkheid en veiligheid staan onder druk door de gevolgen van onze (auto)mobiliteit. Daarom kiezen we in onze Mobiliteitsvisie voor het uitgangspunt van een 'doorwaadbare' stad waarin de leefkwaliteit centraal staat en we afscheid nemen van de autologica bij het vormgeven van onze openbare ruimte. De snelheidslimiet op veel wegen binnen de bebouwde kom wordt teruggebracht naar 30 km/uur en we kijken kritisch naar autoparkeervraagstukken, want de geparkeerde auto hoeft niet altijd het eerste recht op een plek op straat te hebben. Met name in de binnenstad, in de schilwijken en bij stations staat de kwaliteit van de openbare ruimte soms onder druk door grote aantallen gestalde fietsen. Daarom stimuleren we fietsers hun fiets zoveel mogelijk te stallen op plekken waar wij dat willen.

Verkeersveiligheid speelt binnen onze gemeente een belangrijke rol, omdat inwoners zich ook in het verkeer veilig moeten voelen. Kinderen, ouderen en mensen met een beperking hebben soms moeite met het steeds drukker wordende verkeer. Om verkeersveiligheid succesvol te kunnen blijven bevorderen, is afstemming van maatregelen op het gebied van infrastructuur, educatie en handhaving noodzakelijk. Verkeerseducatie is een belangrijke pijler voor onze verkeersveiligheid.

Slim en Duurzaam
De snelle opeenvolging van technologische innovaties, de opkomst van nieuwe spelers op de mobiliteitsmarkt en de klimaatverandering leiden tot vernieuwing (op onderdelen) van het deelprogramma Mobiliteit. De toepassing van slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen die kunnen bijdragen aan een betere leefkwaliteit worden in dit beleidsveld beschreven.

Lasten, baten en saldo

Lasten

34.582

37,4 %

Baten

27.802

54,2 %

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23