Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

02.1

Kwaliteit van de leefomgeving

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

02.1.1

Onderh & Beheer Openb. Ruimte

74.561

74.849

76.387

77.145

79.300

80.989

02.1.2

Afval inzameling en verwerking

27.830

28.204

31.473

31.481

31.499

31.523

02.1.3

Leefkwaliteit

6.233

10.285

3.241

2.867

2.868

2.868

Totaal

108.624

113.338

111.101

111.493

113.666

115.380

Baten

02.1.1

Onderh & Beheer Openb. Ruimte

34.444

37.935

36.894

36.756

36.519

36.516

02.1.2

Afval inzameling en verwerking

32.554

34.544

37.727

37.727

37.727

37.727

02.1.3

Leefkwaliteit

2.026

3.219

21

21

21

21

Totaal

69.025

75.698

74.642

74.503

74.266

74.263

Geraamd resultaat voor bestemming

-39.600

-37.640

-36.459

-36.990

-39.399

-41.117

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

610

530

530

530

530

530

Totaal onttrekkingen

105

3.737

120

76

65

65

Geraamd  resultaat na bestemming

-40.105

-34.433

-36.869

-37.444

-39.865

-41.582

Financiële toelichtingen begroting 2022

2.1.1 Onderhoud en beheer openbare ruimte

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

76.387

36.894

-39.493

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

1.022

0

-1.022

Bestaand beleid 2022

75.365

36.894

-38.471

Verschil ten opzichte van 2021

516

-1.041

-1.557

Toelichting op de lasten van 76,4 miljoen euro en de baten van 36,9 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Onderhoud en beheer
Binnen het beleidsveld Onderhoud en beheer openbare ruimte onderscheiden we diverse onderhoud- en beheerbudgetten:

  • Groen- en speelvoorzieningen, beheer en onderhoud van groen en speelvoorzieningen in de openbare ruimte (17,0 miljoen euro);
  • Onderhoud van wegen in de openbare ruimte (11,1 miljoen euro);
  • Schoonhouden van de openbare ruimte, waaronder ook onder meer gladheidsbestrijding, ongediertebestrijding en fietsenbeheer (6,2 miljoen euro);
  • Verkeersvoorzieningen, onderhoud van verlichting en verkeersvoorzieningen zoals bebording en markeringen (4,0 miljoen euro);
  • Kunstwerken en water, onderhoud en beheer van civiele kunstwerken in de openbare ruimte, het betreft onder meer bruggen, kademuren en torens (3,8 miljoen euro);
  • Beheren en participatie, onder meer programmering van onderhoudsprogramma’s, beheerbeleid, beheer van data en stadsdeelbeheer (1,7 miljoen euro);
  • Onderhoud van begraafplaatsen, zoals parkonderhoud Selwerderhof en het onderhoud en beheer van inactieve begraafplaatsen (1,4 miljoen euro).

In zijn totaliteit gaat het hier om een begroot lastentotaal van circa 45,2 miljoen euro. Diverse baten in relatie tot deze onderhoudsbudgetten bedragen 1,6 miljoen euro.

Rioolheffing
Voor het beheer van riolering en water bedragen de begrote lasten binnen dit beleidsveld in totaal 17,5 miljoen euro, waarvan 0,8 miljoen euro perceptiekosten.
Tegenover deze lasten staan 18,5 miljoen euro opbrengsten uit opgelegde aanslagen rioolheffing. Het verschil tussen baten en lasten laat zich verklaren doordat de bijbehorende overheadkosten centraal binnen het beleidsveld 4.4.1 Overhead worden begroot. Doorberekening van deze overheadkosten resulteert in een 100 procent kostendekkendheid. Zie hiervoor ook de paragraaf 8: Lokale heffingen.
Voor de rioolheffing bepalen we jaarlijks de BTW op basis van de gerealiseerde en geraamde investeringen en de geraamde uitvoeringskosten van riolering. In deze begroting hebben we hiervoor ruim 1,8 miljoen euro compensabele BTW opgenomen.

Leges begrafenisrechten
Ook zijn binnen dit beleidsveld de lasten en baten bij leges begrafenisrechten opgenomen. Het faciliteren van de mogelijkheid om te begraven is een wettelijke verplichting voor de gemeente. De hiermee gepaarde lasten bedragen 1,3 miljoen euro, waarvan 0,3 miljoen euro perceptiekosten.
Tegenover deze lasten staan 1,8 miljoen euro legesopbrengsten begrafenisrechten. Ook hier leidt doorberekening van de overheadkosten tot 100 procent kostendekkendheid. Zie ook de paragraaf 8: Lokale heffingen.

Leges instemmingsbesluit telecommunicatieverordening graafwerkzaamheden
Het betreft hier de instemmingsbesluiten voor onder andere de aanleg van (glasvezel-)kabels en leidingen. De begrote lasten hierbij bedragen 0,5 miljoen euro. Hiertegenover staan 0,6 miljoen euro begrote legesopbrengsten. Ook hier leidt doorberekening van de overheadkosten tot 100 procent kostendekkendheid. Zie ook paragraaf 8: Lokale heffingen.

Zakelijke dienstverlening
Binnen dit beleidsveld begroten we ook de lasten en baten van producten die vallen onder de zakelijke dienstverlening van Stadsbeheer. De wet markt en overheid stelt dat overheden een product of dienst niet onder de kostprijs aan mogen bieden. Daarom moeten commerciële producten minimaal 100% kostendekkend zijn. Het gaat hier om de inzameling van bedrijfsafval en klein gevaarlijk afval, straatreiniging en de zakelijke werkplaats Stadsbeheer. Hieronder worden deze kort toegelicht:

Inzameling bedrijfsafval
We leveren onder andere aan bedrijven en instellingen diensten op het gebied van inzameling en verwerking van bedrijfsmatig vrijkomende afvalstromen. Ook faciliteren we omliggende gemeenten bij de inzameling van huishoudelijk afval.
Binnen dit deelprogramma bedragen de begrote lasten voor dit product 7,5 miljoen euro. De bijbehorende overheadkosten worden centraal binnen het beleidsveld 4.4.1 Overhead begroot.
Tegenover deze lasten staan 9,3 miljoen euro begrote opbrengsten. Voor een volledig overzicht van de kostendekkendheid van dit product (totale lasten en baten) verwijzen wij naar paragraaf 8:  Lokale heffingen.

Klein Gevaarlijk Afval
Dit betreft de inzameling van afval waarin chemische stoffen zitten, die schadelijk kunnen zijn voor het milieu en de gezondheid van mens en dier. Voor dit product bedragen de begrote lasten voor 1,1 miljoen euro. De bijbehorende overheadkosten worden centraal binnen het beleidsveld 4.4.1 Overhead begroot.
Tegenover deze lasten staan 1,1 miljoen euro begrote opbrengsten. Voor een volledig overzicht van de kostendekkendheid van dit product (totale lasten en baten) verwijzen wij naar paragraaf 8:  Lokale heffingen.

Straatreiniging
Dit betreft de reiniging van verharding op private terreinen.Binnen dit beleidsveld bedragen de begrote lasten voor dit product 0,6 miljoen euro. De bijbehorende overheadkosten worden centraal binnen het beleidsveld 4.4.1 Overhead begroot. Tegenover deze lasten staan 0,7 miljoen euro begrote opbrengsten uit privaatrechtelijke heffingen. Voor een volledig overzicht van de kostendekkendheid van dit product (totale lasten en baten) verwijzen wij naar paragraaf 8:  Lokale heffingen.

Zakelijke werkplaats Stadsbeheer
Dit betreft:

  • het onderhoud reparaties derden, we doen het onderhoud en reparaties van voertuigen in bezit van derden;
  • de verkoop van brandstoffen, in- en verkoop van diverse soorten brandstoffen aan bedrijven en particulieren;
  • het leasen van voertuigen aan derden.

Binnen dit beleidsveld bedragen de begrote lasten voor dit product 1,2 miljoen euro. De bijbehorende overheadkosten worden centraal binnen het beleidsveld 4.4.1 Overhead begroot.Tegenover deze lasten staan 1,2 miljoen euro begrote opbrengsten uit privaatrechtelijke heffingen. Voor een volledig overzicht van de kostendekkendheid van dit product (totale lasten en baten) verwijzen wij naar paragraaf 8: Lokale heffingen.

Overige
Tot slot hebben we aan de lastenzijde ca. 1,3 miljoen euro begroot voor het beheer van geo-data. Dit betreft met name personele inzet en lasten van ICT-applicaties (1 miljoen euro) en middelen voor dierenwelzijn (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
De intensiveringsmiddelen ten bedrage van 1,022 miljoen euro worden ingezet voor:

  • Onderhoudskosten openbare ruimte door veranderende instroom mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (300 duizend euro)
  • Visie Stadspark onderhoudsniveau (100 duizend euro)
  • Onderhoud openbare ruimte in relatie tot gebiedsgericht werken (gebiedsteams)
  • Extra capaciteit toetsing werkzaamheden zuidelijke ringweg
  • Dierenwelzijnsnota
  • Tekort capaciteit uitvoering en beheer BAG en budget verplichte jaarlijkse mutatie detectie (44 duizend euro binnen dit beleidsveld, in totaal 120 duizend euro )

In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen, gesorteerd op deelprogramma's.

Toelichting op het verschil in de lasten en baten ten opzichte van de begroting 2021
Rioolheffing
De lasten voor de riolering dalen met ca. 1,0 miljoen euro. Dit wordt met name verklaard door een wijziging in de systematiek van het begroten van kapitaallasten en een lagere toerekening van BTW-lasten aan de rioolheffing. Hiertegenover staat een gelijkwaardige batendaling. Per saldo een neutraal effect.
Daarnaast stijgen de baten rioolheffing per saldo met ruim 0,2 miljoen euro. De baten stijgen enerzijds doordat het aantal aansluitingen is toegenomen tot ruim 131 duizend. Anderzijds dalen de baten doordat het tarief ten opzichte van 2021 is gedaald met € 1,15. De toename van het aantal aansluitingen zit met name in de verwachte stijging van het aantal nieuwbouw woningen in 2022.
Tot slot stijgen de uitvoeringslasten voor riolering met 0,2 miljoen euro. Overige effecten leiden een batendaling van 0,4 miljoen euro.

Groen- en speelvoorzieningen
Doordat inkomsten uit tuinonderhoud zijn vervallen dalen de lasten ook grotendeels mee (0,4 miljoen euro). Aan de lastenkant is naast dit voordeel ook sprake van hogere onderhoudslasten door areaaluitbreiding (0,4 miljoen euro).  Verschuiving van lasten, voorheen begroot op het beleidsveld Leefkwaliteit, naar het beleidsveld Onderhoud en beheer openbare ruimte leidt hier tot hogere lasten van 0,3 miljoen euro. Overige kleinere afwijkingen leiden per saldo tot hogere lasten van 0,1 miljoen euro.
De lagere baten van 0,4 miljoen euro worden vooral verklaard door de hierboven genoemde vervallen inkomsten uit contracten tuinonderhoud. Opdrachten zijn bewust teruggegeven dan wel opgezegd omdat personele capaciteit (met name Iederz) is teruggelopen en anders is ingezet.

Bedrijfsafval
Hogere lasten van 0,4 miljoen euro worden vooral veroorzaakt door een tariefstijging van de nieuwe vuilverwerker OMRIN (0,1 miljoen euro) en een stijging in materieel gerelateerde lasten zoals energie, onderhoud en afschrijvingen (0,3 miljoen euro.
Hogere baten van 0,5 miljoen euro worden met name veroorzaakt door het toepassen van een jaarlijkse tariefstijging van 4% (0,4 miljoen euro) en verwachte meeropbrengsten van afval afkomstig van kantoren, winkels en bedrijven (0,1 miljoen euro).

Leges instemmingsbesluit telecommunicatieverordening graafwerkzaamheden
De hogere lasten van 0,2 miljoen euro worden vooral verklaard door hogere inhuurkosten. Extra personeel is nodig voor de verglazing van de bekabeling. Daarnaast stijgen de lasten door een hoger toerekening van ICT-lasten.
De hogere baten van 0,2 miljoen euro worden veroorzaakt door hogere legesopbrengsten bij de aanleg van glasvezelkabels.

2.1.2 Afvalinzameling en -verwerking

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

31.473

37.727

6.254

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

0

0

0

Bestaand beleid 2022

31.473

37.727

6.254

Verschil ten opzichte van 2021

3.269

3.183

-86

Toelichting op de lasten van 31,5 miljoen euro en baten van 37,7 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Afvalstoffenheffing
Als gemeente hebben we een wettelijke taak om zorg te dragen voor een adequate inzameling en verwerking van het afval dat vrijkomt bij huishoudens. Binnen dit beleidsveld bedragen de hiervoor begrote lasten in totaal 32,8 miljoen euro, waarvan 1,3 miljoen euro perceptiekosten.
Tegenover deze lasten staan 37,0 miljoen euro opbrengsten uit opgelegde aanslagen afvalstoffenheffing. Het verschil tussen baten en lasten laat zich verklaren doordat de bijbehorende overheadkosten centraal in deelprogramma 4.4 Overhead en ondersteuning organisatie worden begroot. Doorberekening van deze overheadkosten resulteert in een 100 procent kostendekkendheid. Zie ook de paragraaf 8 Lokale heffingen.
Voor de afvalstoffenheffing bepalen we jaarlijks de BTW op basis van de geraamde investeringen en uitvoeringskosten van de inzameling van het afval. In de begroting hebben we hiervoor ruim 2,4 miljoen euro compensabele BTW opgenomen.

Ondersteuning ARCG
Vanaf 1 januari 2022 wordt het restafval, GFT, bedrijfsafval en ongescheiden grof huishoudelijk afval niet meer in ARCG- verband verwerkt, een verbonden partij van de gemeente Groningen. De individuele ARCG-gemeenten treden toe tot de nieuwe afvalverwerker OMRIN.
Een aantal activiteiten blijft wel onderdeel van het ARCG-domein, zoals het gebruik van het afvalbrengstation Woldjerspoor, de chemokar, KGA-depot en de olie, water en slib afscheider.
De hiermee verband houdende begrote personele lasten bedragen voor met name administratieve en ondersteunende werkzaamheden 0,8 miljoen euro. Doorberekening van deze lasten aan de ARCG leidt tot begrote baten van 0,8 miljoen euro.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Niet van toepassing.

Toelichting op het verschil in de lasten en baten ten opzichte van de begroting 2021
Afvalstoffenheffing (hogere lasten 3,558 miljoen euro)
Hogere lasten worden verklaard door:

  • het toevoegen van de Nedvang-vergoeding voor kunststof en PMD (Plastic verpakkingen, Metalen

Verpakkingen en Drankkartons), deze wordt ontvangen door de gemeente Groningen en vervolgens doorbetaald aan de afvalverwerker (OMRIN) (1,973 miljoen euro);

  • overheveling van lasten voor het product Overige afvalstromen naar het product Afvalstoffenheffing (376 duizend euro);
  • investeringen voor meer glas-, papier- en afvalbakken in 2021 leiden in 2022 tot hogere kapitaallasten (508 duizend euro);
  • verhoging van de gemeentelijke bijdrage aan het afvalbrengstation (468 duizend euro) door onder andere prijsstijgingen in de verwerking van de diverse afvalstromen;
  • stijging van salarissen (390 duizend euro) als gevolg van indexatie;
  • meer inhuur van uitzendkrachten bij de afvalbrengstations en inhuur voor diverse afvalpreventieprojecten en – campagnes (304 duizend euro);
  • verwachte hogere kwijtscheldingslasten (100 duizend euro);
  • hogere BTW-lasten (126 duizend euro);
  • overige effecten (101 duizend euro).

Naast bovenvermelde hogere lasten dalen de lasten als gevolg van het lagere tarief gehanteerd door de nieuwe vuilverwerker OMRIN (788 duizend euro).

Afvalstoffenheffing (hogere baten 3,556 miljoen euro)
De hogere baten worden voor een belangrijk deel verklaard door hogere opbrengsten uit de afvalstoffenheffing (1,31 miljoen euro). Deze hogere opbrengsten ontstaan onder meer door een verwachte stijging van het aantal aansluitingen.
Daarnaast leidt de toevoeging van de Nedvang-vergoeding kunststof en PMD (Plastic verpakkingen. Metalen verpakkingen en Drankkartons) tot hogere baten (1,973 miljoen euro). Deze baten worden ontvangen door de gemeente Groningen en vervolgens doorbetaald aan de afvalverwerker OMRIN.
Ook leidt de overheveling van baten voor het product Overige afvalstromen naar het product Afvalstoffenheffing tot hogere baten (376 duizend euro).
Overige kleinere effecten resulteren in lagere baten van 103 duizend euro.

2.1.3 Leefkwaliteit

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

3.241

21

-3.220

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

256

0

-256

Bestaand beleid 2022

2.984

21

-2.963

Verschil ten opzichte van 2021

-7.301

-3.198

4.103

Toelichting op de lasten van 3,0 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
We hebben hier SIF-middelen begroot voor het programma Archeologie (100 duizend euro), het programma Monumenten (200 duizend euro) en het Groninger Monumentenfonds (75 duizend euro).
Daarnaast zijn hier begroot de SIF-middelen voor compensatie groen en duurzaamheid Eelde (150 duizend euro), het herwinnen en vergroenen van de openbare ruimte (145 duizend euro) en plankosten bij projecten Leefkwaliteit (295 duizend euro).
Ook zijn binnen dit beleidsveld de personeelslasten begroot voor het beschermen, het in stand houden en het zorgvuldig beheren van het cultuurhistorisch erfgoed (0,8 miljoen euro).
Voor wettelijke taken bodembeheer hebben we 0,3 miljoen euro begroot. Met deze middelen saneren we o.m. spoedeisende locaties.
Voor ecologie en groen begroten we hier 0,7 miljoen euro. Het gaat hier onder andere om personele inzet bij het ecologisch beheer van groen, het monitoren van de ecologische kwaliteit in de gebieden van de gemeente Groningen, het beheer van de ganzenpopulatie en schapenbegrazing.
Tot slot bevatten de lasten de personele inzet voor overige taken in relatie tot het meerjarenprogramma Leefkwaliteit (0,2 miljoen euro).

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2022)
Niet van toepassing.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
De toegekende intensiveringen bedragen 256 duizend euro en bestaan uit:

  • Klachtenbehandeling Stadsontwikkeling (4 duizend euro)
  • Beleidsmedewerker Milieu (20 duizend euro)
  • Tekort capaciteit uitvoering en beheer BAG en budget verplichte jaarlijkse mutatie detectie (7 duizend euro binnen dit beleidsveld, in totaal 120 duizend euro)
  • Erfgoed (225 duizend euro)

In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Bodemsanering voormalige vuilstortlocatie bij Woltersum (lagere lasten 6,9 miljoen euro)

Het terug ramen van de in 2021 begrote middelen voor de sanering  van de voormalige vuilstortlocatie bij Woltersum leidt tot een lastendaling van 6,9 miljoen euro.

Groen- en speelvoorzieningen (lagere lasten 0,3 miljoen euro)
Dit betreft een verschuiving van met name personeelslasten van het beleidsveld Leefkwaliteit naar het beleidsveld Onderhoud en beheer openbare ruimte.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021

Bodemsanering voormalige vuilstortlocatie bij Woltersum (lagere baten 3,2 miljoen euro)
Het terug ramen van de in 2021 begrote middelen voor de sanering vuilstortlocatie bij Woltersum leidt tot een baten-daling van 3,2 miljoen euro. Dit betreft de resterende provinciale subsidie beschikbaar gesteld voor deze sanering.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23