Programma 2: Leefomgeving en Veiligheid

Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Onze missie is een aantrekkelijk Groningen waar inwoners en bezoekers zich welkom, thuis en veilig voelen. Een Groningen dat in staat is om de huidige en opkomende veiligheidsproblematiek het hoofd te kunnen bieden. Een gemeente met minder overlast en criminaliteit. We werken met een aanpak waarbij we de balans vinden tussen preventie, zorg en repressie. We zien het als onze opdracht om samen met onze partners te zorgen voor een veilig Groningen. Met het werken aan veiligheid dragen we bij aan de doelstellingen zoals beschreven in het beleidskader Veiligheid 2021-2024.

Doelen Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Het deelprogramma Veiligheid heeft de volgende doelen:

  • Blijvend inzicht in ondermijnende criminaliteit en we weten ondermijnende activiteiten succesvol te voorkomen, aan te pakken en terug te dringen;
  • Een digitaal veilig(er) Groningen voor inwoners, ondernemers, bezoekers en organisatie;
  • Onze signalering- en interventiepositie is verstevigd om verscherping van polarisatie tegen te gaan en spanningen te verminderen. Om te voorkomen dat mensen overgaan tot radicaal gedrag realiseren we duurzame interventies samen met maatschappelijke organisaties en de veiligheidsketen;
  • Met partners die actief zijn op het gebied van zorg, ondersteuning, opvang en veiligheid zorgen we ervoor dat de keten jeugd en veiligheid als geheel optimaal functioneert;
  • Met zorg-en veiligheid- en ondersteuningspartijen realiseren we een goed werkende aanpak van ondersteuning, opvang en zorg voor mensen met verward gedrag en hun omgeving;
  • We bevorderen de naleving van wet- en regelgeving en vergroten leefbaarheid op straat;
  • De brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en de geneeskundige zorg is goed op orde.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt het effect van het door ons gewenste beleid gemeten.

Effect indicator(en)

Behaald

2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

Gelijk of minder misdrijven in Groningen

-

-

Peiljaar

Toelichting effectindicatoren

In dit deelprogramma werken we toe naar gewenste beleidseffecten en dit doen we op een nieuwe samengestelde effectindicator. Die is rustiger en minder beïnvloedbaar door incidenten. Het streven is om het aantal misdrijven in Groningen jaarlijks te laten afnemen en bij oplopende cijfers tijdig bij te sturen. De gegevens zijn afkomstig van onze ketenpartner de politie. De veiligheidssituatie is van veel factoren afhankelijk. Met onze inspanningen willen we bijdragen aan de gewenste effecten. De prestatie-indicatoren staan op specifieke thema's en projecten in het Uitvoeringsprogramma Veiligheid en Leefbaarheid 2021-2024.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Veiligheid bestaan uit de volgende beleidsvelden:

Ondermijning
Ondermijning is veelal onzichtbare criminaliteit die gebruik maakt van legale structuren. Criminele vermogens, intimidatie en geweld stelt criminele netwerken in staat ongewenste invloed en druk uit te oefenen op onze samenleving. In verschillende wijken is ondermijning de afgelopen decennia verknoopt geraakt met maatschappelijke problematiek. In de wijkaanpak is het dan ook noodzakelijk om  een impuls te geven en kansen te bieden aan de wijken die achterblijven én om heldere grenzen te stellen om ondermijning te bestrijden. Preventie met gezag. Binnen onze aanpak van ondermijnende criminaliteit ligt het accent op drugscriminaliteit, witwassen, misbruik en fraude in de vastgoedsector en mensenhandel.

Digitale Veiligheid
Door onze afhankelijkheid van technologie zijn we zeer kwetsbaar geworden. Die kwetsbaarheid kan crimineel worden uitgebuit, zoals met digitale aanvallen op de gemeente of met rampen die vitale infrastructuur lamleggen. Hoe verder we digitaliseren, des te groter de gevolgen zijn van storing of van cybercrime. In Groningen vraagt de sterke toename van cybercriminaliteit om het vergroten van digitale veiligheid en het versterken van de aanpak van digitale criminaliteit.

Maatschappelijke onrust en polarisatie
Spanningen tussen groepen liggen onder een vergrootglas. Of het nu gaat om anti-overheidssentiment of polarisatie tussen groeperingen, we willen maatschappelijke onrust vroegtijdig signaleren en tegen gaan. Met de toename van het aantal demonstraties en de actiebereidheid willen we goed zicht houden op mogelijke onrust, escalatie en openbare ordeverstoringen.

Veiligheid en Zorg
Het belang van een effectieve verbinding tussen zorg-en veiligheidsprofessionals is sinds de decentralisaties  sterk gegroeid. Het lukt in de praktijk nog lang niet altijd om verbinding en samenwerking te realiseren. Om de tegenstellingen op het snijvlak van veiligheid en zorg te overbruggen én doorslaggevende factoren te vinden voor succesvolle samenwerking investeren we in deze verbinding tussen zorg-en veiligheidsprofessionals, en in de aanpak
van personen met onbegrepen gedrag en jongeren met problematisch gedrag.

Veilige leefomgeving
Binnen dit beleidsveld zetten we in op het bevorderen van naleving van wet- en regelgeving, het vergroten van leefbaarheid op straat en voorkomen en terugdringen van overlast in de openbare ruimte. Hierbij focussen op veilige wijken en buurten. Aangezien woninginbraken, straatroven en overvallen een grote inbreuk maken op de persoonlijke levenssfeer zijn deze delicten van directe invloed op het veiligheidsgevoel van inwoners. Daarom blijft een integrale aanpak van deze ‘high impact crimes’ (HIC) van belang. Ook het voorkomen van openbare orde problematiek, het zorgvuldig voorbereiden van demonstraties en evenementen en  het inzetten van bestuurlijke instrumenten als cameratoezicht en gebied- en huisverboden horen bij het bewaken van de veilige leefomgeving.

Crisisbeheersing en brandveiligheid
We dragen zorg  voor de organisatie van de brandweerzorg, rampenbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige zorg. Het is belangrijk dat de crisisorganisatie snel en effectief op kan treden bij fysieke crisissituaties, branden, calamiteiten en andere (natuur) rampen. Door de toenemende digitale dreiging vraagt de voorbereiding op crisissen met een cybercomponent de komende jaren bijzondere aandacht.

Lasten, baten en saldo

Lasten

30.850

21,7 %

Baten

3.322

4,3 %

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23