Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

02.2

Veiligheid

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

02.2.1

Ondermijning

286

312

311

311

311

311

02.2.3

Maatschappelijke onrust en polarisatie

155

80

505

180

180

180

02.2.4

Veiligheid en Zorg

1.137

1.871

1.645

1.645

1.645

1.645

02.2.5

Veilige leefomgeving

5.880

6.146

7.480

7.944

7.649

7.832

02.2.6

Crisisbeheersing en brandweer

20.053

20.522

20.909

21.280

20.758

20.091

Totaal

27.511

28.930

30.850

31.360

30.544

30.059

Baten

02.2.1

Ondermijning

72

0

0

0

0

0

02.2.3

Maatschappelijke onrust en polarisatie

0

38

0

0

0

0

02.2.4

Veiligheid en Zorg

446

756

531

531

531

531

02.2.5

Veilige leefomgeving

2.402

2.721

2.774

2.803

2.832

2.832

02.2.6

Crisisbeheersing en brandweer

0

17

17

17

17

17

Totaal

2.920

3.532

3.322

3.351

3.380

3.380

Geraamd resultaat voor bestemming

-24.591

-25.399

-27.529

-28.010

-27.164

-26.679

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

Totaal onttrekkingen

Geraamd  resultaat na bestemming

-24.591

-25.398

-27.528

-28.009

-27.164

-26.679

Financiële toelichtingen begroting 2022

2.2.1 Ondermijning

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

311

0

-311

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

0

0

0

Bestaand beleid 2022

311

0

-311

Verschil ten opzichte van 2021

-1

0

1

Toelichting op de lasten van 0,3 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
We begroten hier middelen voor de aanpak van de georganiseerde criminaliteit, mensenhandel, prostitutie, hennepteelt en drugshandel.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2022)
Niet van toepassing.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Niet van toepassing.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing.

2.2.3 Maatschappelijke onrust en polarisatie

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

505

0

-505

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

425

0

-425

Bestaand beleid 2022

80

0

-80

Verschil ten opzichte van 2021

0

-38

-38

Toelichting op de lasten van 0,1 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
We hebben hier onder meer middelen begroot voor cameratoezicht, de aanpak van radicalisering en het supportersproject.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2022)
Niet van toepassing.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Voor cameratoezicht is 425 duizend euro aan intensiveringen beschikbaar gesteld. In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing.

2.2.4 Veiligheid en zorg

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

1.645

530

-1.115

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

0

0

0

Bestaand beleid 2022

1.645

530

-1.115

Verschil ten opzichte van 2021

-225

-225

0

Toelichting op de lasten van 1,6 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De begrote lasten houden vooral verband met het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (1 miljoen euro). Dit is een regionaal samenwerkingsverband tussen justitiële partners, zorginstellingen en gemeenten.
Daarnaast is 0,6 miljoen euro gereserveerd voor jeugd en veiligheid, onder meer voor de aanpak van problematische jeugdgroepen (0,5 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 0,5 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De begrote baten bestaan uit bijdragen van het Rijk en bijdragen van de deelnemende gemeenten voor het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen (0,5 miljoen euro).

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Niet van toepassing.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
In de begroting 2022 zijn de baten van het Zorg- en Veiligheidshuis Groningen in lijn gebracht met de feitelijke bijdragen van de Groninger gemeenten. Daarmee zijn de lasten dienovereenkomstig verlaagd (0,2 miljoen euro).

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
In de begroting 2022 zijn de baten van het Zorg en Veiligheidshuis Groningen in lijn gebracht met de feitelijke bijdragen van de Groninger gemeenten. Dit leidt tot lagere baten van 0,2 miljoen euro.

2.2.5 Veilige leefomgeving

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

7.480

2.774

-4.706

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

824

32

-792

Bestaand beleid 2022

6.656

2.742

-3.914

Verschil ten opzichte van 2021

510

21

-489

Toelichting op de lasten van 6,7 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De lasten bestaan onder meer uit middelen voor toezicht en handhaving in de openbare ruimte (1,7 miljoen euro). Dit betreft met name personele inzet.
Daarnaast zijn hier de middelen voor de bedrijfsvoering van Openbare Orde & Veiligheid begroot (1,3 miljoen euro).
Ook bevat dit beleidsveld de middelen voor handhaving van veiligheids- en milieuvoorschriften (1,8 miljoen euro). Dit betreft met name de inzet van personeel.
Verder bestaan de lasten uit middelen voor precariobelasting (0,6 miljoen euro) en reclamedragend straatmeubilair (0,5 miljoen euro). Diverse begrote legeskosten bedragen 0,2 miljoen euro.
Overige budgetten bedragen 0,6 miljoen euro, waaronder middelen voor de bestrijding van woninginbraken (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 2,7 miljoen euro ( bestaand beleid 2022)
De baten bestaan vooral uit begrote opbrengsten uit reclamedragend straatmeubilair (1,2 miljoen euro) en geheven precariobelasting (1,2 miljoen euro). Diverse verwachte legesopbrengsten bedragen 0,2 miljoen euro.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022

De intensiveringen bedragen 824 duizend euro en worden ingezet voor:

  • Top- X aanpak Jongeren (49 duizend euro)
  • Ketenregisseur effectievere verbindingen veiligheid en zorg (110 duizend euro)
  • Handhavingsteams openbare ruimte taakspecialisatie jeugd (240 duizend euro)
  • Aanpak misstanden in de verhuursector (425 duizend euro)

Daarnaast is een hervorming doorgevoerd van 32 duizend euro, gerealiseerd door een verhoging van de leges horeca- en terrasvergunningen in drie stappen tot 100 procent kostendekkendheid. Ook brengen we hiervoor de leges vergunningen seksbedrijven ineens op een kostendekkendheid van 100 procent. 
In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Een deel van de middelen voor handhaving die in vorige begrotingen elders waren begroot, worden met ingang van deze begroting op de juiste plek verwerkt. Dit zorgt binnen dit beleidsveld voor een stijging van de lasten van 0,4 miljoen euro.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing.

2.2.6 Cisisbeheersing en brandveiligheid

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

20.908

17

-20.897

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

0

0

0

Bestaand beleid 2022

20.908

17

-20.891

Verschil ten opzichte van 2021

387

0

-387

Toelichting op de lasten van 20,9 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
In deze begroting nemen we een bijdrage op aan de Veiligheidsregio Groningen (VRG) van in totaal 20,9 miljoen euro. Van deze bijdrage is het grootste deel ad 18,8 miljoen euro bestemd voor de brandweerzorg en risicobeheersing. Daarnaast zijn er bedragen beschikbaar voor de regionale ondersteuning van de gemeentelijke kolom (0,5 miljoen euro), GHOR (geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio) (0,2 miljoen euro) en rampenbestrijding en crisisbeheersing (0,3 miljoen euro).
Daarnaast zit in het genoemde totaalbedrag ook een tijdelijke extra gemeentelijke bijdrage van 1,1 miljoen euro begrepen. Deze geldt gedurende de periode 2020 tot en met 2024, voor het aanzuiveren van de negatieve algemene reserve van de VRG. Deze is ontstaan doordat de VRG een voorziening heeft getroffen voor het opvangen van toekomstige kosten van functioneel leeftijdsontslag.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2022)

Niet van toepassing.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Niet van toepassing.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Ten opzichte van de begroting 2021 zijn de lasten met bijna 0,4 miljoen euro toegenomen door de stijging van de bijdrage aan de VRG. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door indexering voor loon- en prijsontwikkelingen (0,3 miljoen euro). Een andere oorzaak van de stijging is de herrekening van de verdeling van de gemeentelijke bijdrage 2021 ten gevolge van de herindelingen, geactualiseerde inwonersaantallen en de gewijzigde OOV sleutel volgens eerder gemaakte afspraken (67 duizend euro).

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021

Niet van toepassing.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23