Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid en zorg

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Stimulering samenlevingsopbouw

Inwoners nemen dankzij verschillende laagdrempelig georganiseerde voorzieningen in en rond hun wijk vaker deel aan verschillende activiteiten en zijn daarmee in de gelegenheid om andere buurtgenoten te ontmoeten, hen (beter) te leren kennen en de kans op sociaal isolement te verminderen.

  • Het met de wijkbewoners opstellen van wijkagenda's;
  • Het faciliteren van buurtverenigingen en andere partijen met het realiseren en beheren van geschikte accommodaties;
  • Het subsidiëren van Eensamen: een coalitie van netwerkpartners rond het thema eenzaamheid.

We versterken aandacht voor onze gedeelde geschiedenis en agenderen dit onderwerp met regelmaat.

  • We onderzoeken ons slavernijverleden en agenderen dit onderwerp in samenspraak met diverse lokale partners; 
  • We werken mee aan een overzichtstentoonstelling in het Groninger Museum;
  • We ondersteunen een wandelroute langs ons slavernijverleden,
  • We onderzoeken en bereiden in overleg met diverse lokale partners het plaatsen van een herdenkingsteken voor.

Kansrijke ideeën uit de wijk worden tijdig omarmd en indien nodig (verder) geholpen, waardoor deze meer perspectief krijgen om uit te kunnen groeien tot waardevolle initiatieven voor en door inwoners en andere lokale partners, om zo ook bij te kunnen dragen aan de verbetering van de vitaliteit en leefbaarheid van de wijk.

  • Het organiseren en faciliteren van innovatie ateliers;
  • Het stimuleren en ondersteunen van initiatieven van de inwoners uit de wijk of het dorp.

Inwoners zijn bekend met het geheel aan voorzieningen voor informatie en advies en ervaren de toegang hiertoe als laagdrempelig en inwoner vriendelijk.

  • Het bieden van informatie en advies (onder andere via de website van de gemeente site, de entree van WIJ, wijkkrantjes, etc.);
  • We stimuleren inwoners een hulpvraag te stellen door onder andere de campagne, ‘Groningers helpen elkaar’, de website We helpen en de ‘alvast bedankt’ advertenties.

Ter verlichting van de belasting die met mantelzorg gepaard kan gaan hebben mantelzorgers toegang tot ondersteuning bij het uitvoeren van hun zorgtaken en kennen zij de weg daartoe.

  • Het subsidiëren van het steunpunt mantelzorg van Humanitas, waar trainingen en respijtzorg wordt georganiseerd;
  • Het realiseren van steuntrajecten via welzijnspartners als Humanitas.

Meer inwoners [geactiveerd en/of gestimuleerd tot het doen van vrijwilligerswerk]

  • Het subsidiëren van organisaties die vrijwilligerswerk stimuleren of ondersteunen (w.o. LINK050, Humanitas, Goeie Buurt);
  • Het informeren van inwoners over de mogelijkheden van vrijwilligerswerk (onder andere bij de vrijwilligerszaak LINK050);
  • Het waarderen van vrijwilligers (met onder andere een gratis training en cursussen bij Ontwikkellink);
  • Het stimuleren van vrijwilligerswerk d.m.v. campagnes.

Publieke gezondheid

Versterking van de regionale samenwerking in het Preventie Overleg Groningen (POG) op zes thema’s: opgroeien en levensloop; veilige, gezonde leefomgeving; preventie in de zorg; armoede en gezondheidspotentieel; gezondheid op het werk; gezonde burgerkracht.

  • Diverse activiteiten op basis van de zes thema’s samenstellen in een jaarcyclus van proberen, monitoren en aanpassen;
  • Actief burgerschap koppelen aan deze activiteiten
  • Op basis van de thema’s samen optrekken in de lobby richting het rijk, positionering als experimenteerregio en binnenhalen subsidies.

(Meer) kinderen kunnen rekenen op een kansrijke start wat hun mogelijkheden vergroot om gezond en veilig op te groeien in een stimulerende leefomgeving.

  • Het verstevigen van het netwerk en de samenwerking rondom geboortezorg (huisartsen, verloskundigen, kraamhulp et cetera).
  • Het realiseren van een optimale digitale communicatie en overdracht tussen de verschillende zorgaanbieders;
  • Het signaleren en begeleiden van (potentieel) zwangeren met een psychische kwetsbaarheid en gerichte ondersteuning met de opvoeding via praktijkverbeteringsproject DOEN.
  • Het starten met de bewezen effectieve interventie Voorzorg voor de aller kwetsbaarste zwangere vrouwen
  • Het werken met ervaringsdeskundigen en leggen alle bestaande interventies tegen de lat van armoede.

(Meer) kinderen in de wijkvernieuwingswijken groeien op in een gezonde en stimulerende leefomgeving door een betere en duurzame samenwerking met professionals en bewoners.

  • Het verstevigen van de samenwerking met onder andere professionals uit zorg, kinderopvang, onderwijs, WIJ, JGZ en gemeente op wijkniveau;
  • Het continueren van de inzet van JOGG-regisseurs met wijkbudgetten om gezond gedrag in de sociale en fysieke leefomgeving in De Wijert, Lewenborg, Beijum, Korrewegwijk en Selwerd/Paddepoel/Tuinwijk (SPT) verder te bevorderen.

Passende ondersteuning

Er is sprake van een fijnmazige structuur van maatschappelijke voorzieningen voor informatie, ondersteuning en hulp, die toegankelijk en laagdrempelig is georganiseerd, waardoor inwoners met een hulpvraag beter bekend zijn met de mogelijkheden tot ondersteuning en daar - waar nodig – in een vroeg stadium gebruik van kunnen maken om zo beter in staat te zijn zich te kunnen (blijven) redden in het alledaagse.

  • Het stimuleren dat inwoners een (hulp)vraag stellen, onder andere door de campagne 'Groningers helpen elkaar', de website 'We helpen' en de 'Alvast bedankt' advertenties;
  • Het op een laagdrempelige manier (fysiek, telefonisch, digitaal) faciliteren van een entree waar inwoners met een (hulp)vraag of -aanbod terecht kunnen;
  • Het, waar van belang, uit laten voeren van onderzoek naar de persoonlijke omstandigheden van een hulpvrager;
  • Het faciliteren in de totstandbrenging van ondersteuningsplannen.

(Meer) inwoners die als gevolg van psychische, somatische- en/of andere beperkingen belemmeringen ondervinden bij het uitvoeren van activiteiten in het alledaagse, ontvangen - daar waar nodig - tijdige en passende ondersteuning, om zich zo beter te kunnen (blijven) redden en zo lang als mogelijk vanuit de eigen thuissituatie aan het maatschappelijke verkeer te kunnen (blijven) deelnemen.

  • Het aanbieden van ondersteuning en begeleiding aan inwoners die zich niet (volledig) op eigen kracht en/of met ondersteuning van hun netwerk kunnen redden.
  • Daar waar nodig kunnen maatwerk voorzieningen als Huishoudelijke Hulp, Begeleiding, hulpmiddelen en/of woonvoorzieningen worden ingezet.

Jeugdigen en gezinnen ontvangen eerder en dichter bij huis passende, samenhangende en adequate ondersteuning.

  • Het organiseren van een dekkend zorglandschap in onze gemeente, in samenhang met de Groninger gemeenten.
  • Het versterken van de lokale toegang tot de jeugdhulp bij WIJ Groningen door het toevoegen van meer taken en functies.
  • Het stimuleren dat bij zoveel mogelijk huisartsen een OJG wordt geplaatst.
  • Het aanscherpen van de samenwerkingsafspraken met de Gecertificeerde Instellingen
  • Het implementeren van de nieuwe inkoop jeugdhulp, waarbij het uitgangspunt is dat meer hulp en ondersteuning lokaal wordt georganiseerd, dichtbij en rondom kind en gezin.
  • Het beter grip krijgen op het aanbod en de financiën.  

Jeugdigen groeien 'zo thuis mogelijk' op. Minder jeugdigen worden uit huis geplaatst.

Het verbeteren van de kwaliteit van de ambulante hulp, onder andere bij huiselijk geweld en kindermishandeling.

Jeugdigen worden beter beschermd als hun ontwikkeling gevaar loopt.

Het investeren in de samenwerking met de Gecertificeerde Instellingen en de partners in de (veiligheids)keten.

Meer inwoners zijn bekend met en maken tijdig gebruik van lokale voorliggende voorzieningen, waardoor een extra beroep op voorzieningen als Beschermd Wonen in een later stadium vaker kunnen worden voorkomen.

  • Het faciliteren van zogenaamde 'voorliggende voorzieningen', die kunnen worden ingezet ter voorkoming van Beschermd Wonen.

Meer inwoners met psychiatrische - en/of sociaal-maatschappelijke problemen worden tijdig en passend ondersteund, waardoor zij vanuit een stabiele omgeving eerder en beter in staat zijn stappen te zetten naar meer of volledige zelfredzaamheid.

  • Het faciliteren van Beschermd Wonen voor inwoners die dit nodig hebben;
  • Het organiseren van de toegang tot Beschermd wonen;
  • Het stimuleren van samenwerking tussen de toegang BW en de WIJ-teams voor de gemeente Groningen;
  • Het ondersteunen van zorgaanbieders bij uitstroomtrajecten.

Zorg en veiligheid

Signalen over inwoners die als gevolg van psychiatrische problemen, middelengebruik en/of een verstandelijke beperking (mogelijk) onbegrepen en soms gevaarlijk gedrag vertonen worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op herstel en herwinning van zelfredzaamheid.

  • Het faciliteren van het Meldpunt Wvggz/zorgwekkend gedrag;
  • Het faciliteren van een gemeentelijk Wvggz/OGGz team bij WIJ Groningen dat meldingen triageert, oppakt, waar nodig Verkennend Onderzoek doet in het kader van de Wvggz en wanneer van belang een zorgmachtiging aanvraagt.
  • Het doorontwikkelen van de pilots Psycholance en Bereikbaarheidsteam Psychosociaal.
  • Het verbeteren van de toeleiding naar Vroegsignalering.
  • Het verder uitrollen van Samen voor Herstel.
  • Het implementeren van de hulpkaart.
  • Het oprichten van een Grijs Fonds met ketenpartners.
  • Het terugdringen van wachttijden ggz (ondersteuner sociaal domein).

Voor inwoners die als gevolg van een crisis acuut hulp nodig hebben zijn adequate voorzieningen getroffen aan de hand waarvan zij aan herstel kunnen werken.

Het verder ontwikkelen en faciliteren van sluitende zorgroutes acuut en niet-acuut i.s.m. ketenpartners.

Meer inwoners in een kwetsbare positie zijn bekend met en maken tijdig gebruik van lokale voorliggende voorzieningen, waardoor een beroep op voorzieningen op het terrein van Maatschappelijke Opvang vaker kunnen worden voorkomen.

  • Het organiseren en inzetten van voorliggende voorzieningen, ter voorkoming van Maatschappelijke Opvang;
  • Het doorontwikkelen van de Groningse monitor dal- en thuislozen.

Inwoners die (noodgedwongen) beroep doen op voorzieningen in het kader van Maatschappelijke Opvang worden veilig opgevangen en passend ondersteund, gericht op herstel en herwinning van de zelfredzaamheid.

  • Het subsidiëren en ondersteunen van Maatschappelijke Opvang;
  • Het bieden van begeleiding tijdens de opvang, gericht op herstel en herwinning van zelfredzaamheid;
  • Het omzetten van de opvang in 24 uur opvang met meerdere locaties waarbij de zelfredzaamheid van de inwoner leidend is bij het plaatsen in de specifieke opvanglocatie.

Signalen van inwoners die in huiselijke kring te maken hebben met (lichamelijke en/of psychische) mishandeling en/of geweld worden zo vroeg mogelijk opgepakt waardoor zo tijdig mogelijk passende ondersteuning is gerealiseerd, gericht op beëindiging van deze situatie.

  • PR- en trainingsactiviteiten gericht op signalering en het bieden van informatie en advies bij het signaleren en melden van kindermishandeling;
  • Uitvoering regionaal actieprogramma Geweld hoort nergens thuis;
  • Faciliteren regionaal advies- en meldpunt Veilig Thuis
  • Faciliteren intensief casemanagement bij huisverboden;
  • Verbeteren van kwaliteit van de ambulante hulp bij huiselijk geweld;
  • Faciliteren van ondersteuning bij complexe problematiek: pilot MDA++
  • Faciliteren Centrum voor Seksueel Geweld
  • Ontwikkelen integrale aanpak seksueel geweld
  • Uitvoering regionaal actieprogramma Geweld hoort nergens thuis;
  • Faciliteren regionaal advies- en meldpunt Veilig Thuis

De taakstelling huisvesting vergunninghouders is gerealiseerd.

Het in samenwerking met corporaties vergunninghouders huisvesten.

Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving als het gaat om basisvoorzieningen als gezondheid, onderwijs, opvoeding, werk en inkomen.

Het bieden van maatschappelijke begeleiding.

Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk.

Het uitvoeren van de Wet inburgering 2022.

Vreemdelingen zonder recht op opvang of verblijf belanden niet op straat.

Het bieden van opvang in de LVV.

Prestatie indicatoren

Prestatie indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

Stimulering samenlevingsopbouw

Aantal geregistreerde meldingen entree WIJ-Groningen

39.580

30.984

-

Kengetal

% Meldingen bij entree WIJ-Groningen dat is afgehandeld via inzet 'eigen netwerk' en/of ondersteuning 'sociale basis'

61%

56%

-

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft:

  • (Redelijk en goed) bekend te zijn met de dienstverlening van WIJ-Groningen

66%

64%

>70%

>70%

  • In de afgelopen 12 maanden (wel eens) contact te hebben gehad met WIJ-Groningen (van het deel dat bekend is met WIJ-Groningen)

30%

28%

-

Kengetal

  • In de afgelopen 12 maanden (wel eens) geholpen te zijn met een hulpvraag door WIJ-Groningen (van het deel dat contact heeft gehad met WIJ-Groningen)

86%

90%

-

Kengetal

  • Te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag

71%

71%

>75%

>75%

  • Het gemakkelijk te vinden om bij WIJ-Groningen naar binnen te lopen

71%

69%

>75%

>75%

% Mantelzorgers (18 jaar e.o.) dat aangeeft zich (ernstig) belast te voelen als gevolg van de geboden zorgtaken

-

18%

Afname

Afname
<20%

Passende ondersteuning

Aantal (wettelijke) meldingen WIJ-Groningen dat heeft geleid tot een onderzoek

17.772

17.264

-

Kengetal

% Onderzoeken WIJ-Groningen dat heeft geleid tot
een maatwerk voorziening

-

nieuwe indicator per 2021

-

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) met een WMO maatwerk voorziening dat aangeeft:

  • Snel geholpen te zijn bij de hulpvraag

75%

- (i.v.m. COVID)

>80%

>80%

  • Zich serieus genomen te hebben gevoeld door de medewerker

86%

- (i.v.m. COVID)

>85%

>85%

  • Samen met de medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing

79%

- (i.v.m. COVID)

>80%

>80%

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Wet Maatschappelijke Ondersteuning:

  • Huishoudelijke Hulp

5.471

* incl. AV HH

5.949

-

Kengetal

  • Begeleiding

3.948

3.663

-

Kengetal

  • Beschermd Wonen

2.017

2.181

-

Kengetal

  • Hulpmiddelen (WMO Oud): rolstoelen, vervoer (incl. collectief) en wonen

10.154

9.849

-

Kengetal

% Inwoners (18 jaar e.o.) met een WMO maatwerk voorziening dat aangeeft:

  • Dat de geboden ondersteuning past bij de hulpvraag

85%

- (i.v.m. COVID)

>85%

>85%

  • Dat de kwaliteit van de geboden ondersteuning goed is

84%

- (i.v.m. COVID)

>85%

>85%

  • Door de geboden ondersteuning de dingen die men wil beter te kunnen doen (eigen regie)

82%

- (i.v.m. COVID)

>80%

>80%

  • Door de geboden ondersteuning zich beter te kunnen redden (zelfredzaamheid)

82%

- (i.v.m. COVID)

>80%

>80%

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Jeugdhulp

5.672

5.772

-

Kengetal

Zorg en veiligheid

Totaal aantal geregistreerde daklozen (overnachten in opvang, buitenslapers en/of briefadreshouders)

705

-

Kengetal

Aantal unieke personen dat binnen het betreffende jaar (stroomcijfer per 9-'21) gebruik heeft gemaakt van tenminste 1 maatwerk voorziening binnen de Maatschappelijke Opvang

663

447

-

Kengetal

Totaal aantal personen die bekend zijn als buitenslaper

78

-

Kengetal

Totaal aantal personen die wegens dakloosheid briefadreshouder zijn

308

-

Kengetal

Aantal personen dat gebruik maakt van de dagopvangvoorzieningen

724

565

-

Kengetal

Aantal jeugdigen met een beschermingsmaatregel

-

Kengetal

Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt

59

<70

<70

<70

Aantal meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis

826

<700

<700

<700

Aantal gehuisveste vergunninghouders

168

151

280

250

Aantal mensen in LVV-Groningen

230

204

240

230

Aantal personen dat in maatschappelijke begeleiding is genomen

175

164

170

150

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23