Deelprogramma 4.2: College, raad, wijkvernieuwing en gebiedsgericht werken

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

College, Gemeenteraad en Griffie

  • Vlot verloop van de raadswisseling in maart 2022;
  • Nadere implementatie van de werkwijzen van de raad en ondersteunende (digitale) systemen;
  • Een professioneel ondersteunde, goed geïnformeerde raad en fracties die in staat zijn hun werkzaamheden uit te voeren.
  • Het voorbereiden, organiseren en communiceren van een toereikend afscheid- en introductieprogramma en praktische (rand)voorwaarden als ICT middelen;
  • Adequate, proactieve ondersteuning en advisering organiseren van de betreffende vakcommissies, verordeningen voorbereiden;
  • (Door)ontwikkelen en verbeteren van de werkprocessen, -methoden (Raadsinformatiesysteem) en griffievaardigheden met behulp van opleiding en specialisatie.

De lange-termijnagenda biedt overzicht van de te bespreken agendapunten voor de komende tijd. De breed opgezette agendacommissie heeft, ondersteund door de griffie, een actieve rol in de agendering van onderwerpen die (in samenspraak met het college) behandeld worden.

  • Zorgvuldige inpassing van de nieuwe vergaderwijze, inclusief de ontwikkeling en aanvulling van bijbehorende instrumenten en ondersteuning;
  • De basis op orde: doorontwikkeling van de ondersteunende administratieve processen en communicatie, optimalisering van de organisatie - en het faciliteren van overleg- en vergadercondities.

De inwoners van de gemeente Groningen weten hun raad te vinden zodat uitwisseling van informatie plaatsvindt en de betekenis van de volksvertegenwoordiging aan zichtbaarheid wint.

Ombudsman

Herstel van het vertrouwen van de burger in de betreffende organisaties is een belangrijk doel. De inzet van de ombudsman (interventie) is er daarom op gericht dat de burger zich gehoord voelt naar aanleiding van zijn klacht of probleem (uiting van onvrede). En vervolgens dat het probleem wordt opgelost, er contact wordt gelegd of hersteld of een antwoord op de vraag wordt verkregen als dat bij de betrokken organisatie niet is gelukt.
Het kan ook betekenen dat de gang van zaken door de ombudsman onderzocht wordt. De uitkomst van het onderzoek kan vergezeld gaan van een oordeel, advies of aanbeveling. Waarbij een ander belangrijk doel is dat de organisatie kan leren van de aangebrachte en behandelde zaken.

  • Mensen te woord staan (mondeling of schriftelijk) die zich tot de ombudsman richten;
  • Verwijzen naar de juiste instantie als de ombudsman niet bevoegd is;
  • Interveniëren bij vastgelopen contact of spoedeisende/urgente kwesties;
  • Onderzoeken naar aanleiding van uitingen van onvrede:
  • Informeren van de betrokken organisatie en de verzoeker hierover;
  • Rapporteren aan gemeenteraad, betrokken organisatie en burgers;
  • Bijhouden van de website met recent afgeronde onderzoeken en interventies.

Prestatie indicatoren

Prestatie indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

Zie jaarverslag ombudsman 2019

Zie jaarverslag ombudsman 2020

Geen doelstelling/ afhankelijk van instroom

Geen doelstelling; afhankelijk van instroom

Toelichting prestatie indicatoren

Ombudsman: Over de inhoud en de aantallen binnengekomen klachten en behandelde dossiers rapporteert de ombudsman jaarlijks (artikel 81u Gemeentewet) aan de gemeenteraad. Zie daarvoor de jaarverslagen.
De ombudsman streeft geen aantallen na, vandaar dat er geen prestatie indicator is opgenomen. De instroom is afhankelijk van het handelen van de gemeente, stichting WIJ, NBK, GGD, Beschermd Wonen & Opvang en van de inwoners en andere betrokkenen bij het handelen van deze organisaties.   

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23