Voortgang lopende jaar relevante ontwikkelingen
In 2021 is de formalisering van de nieuwe vergaderwijze uitgewerkt en (deels) vastgelegd. Het nieuwe raadsinformatiesysteem is verder geïmplementeerd. Er is een uitbreiding gerealiseerd van de ondersteuning van het audit committee, en het griffiebureau (secretariaat) is versterkt met 0,5 fte. Daarnaast heeft de Rekenkamer voltijds (was half-) ondersteuning gekregen in de vorm van een secretaris/onderzoeker.
De ombudsman behandelt ter uitvoering van de opdracht van de raad, als externe instantie klachten van inwoners en andere betrokkenen over gedragingen van de gemeente. Maar ook klachten die betrekking hebben op stichting WIJ, de GGD, Beschermd Wonen en Opvang en het Noordelijk Belastingkantoor (NBK), voor zover het de inwoners van de gemeente Groningen betreft. De grondslag daarvoor ligt in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. De gedragingen van de verschillende organisaties worden getoetst aan de normen van behoorlijkheid. De ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig en heeft oog en oor voor de burgers die er met de betreffende organisatie niet uitkomen.
De eerste helft van het jaar 2021 laat vergelijkbare aantallen qua instroom zien als in 2020.
De inloopspreekuren zijn vanwege de voortdurende maatregelen ter beperking van de Coronapandemie nog niet weer opgestart. De huidige kantoorruimte is daarvoor te klein. Het is de bedoeling om in het najaar van 2021 daarmee weer te starten met gebruikmaking van een andere locatie.