Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Economische ontwikkeling

Het behouden en creëren van duurzame en innovatieve werkgelegenheid.

  • We stellen een nieuwe Economische Agenda op (2023 en verder) dat moet dienen als nieuws economisch beleidskader;  
  • We zetten samen met onze partners in op het dempen van het effect van het coronavirus op de arbeidsmarkt (ondernemersloket ZZP’ers) door skillbased trajecten voor vakkrachten in de energie sector, regionale mobiliteitsteams;  
  • We zetten in op de ontwikkeling en matching van inwoners die (ander) werk zoeken (Doorontwikkeling House of Skills extra Meet Your Future's, Check the New Bizz's, Make it in the North doorontwikkeling (digitale) dienstverlening);
  • We ondersteunen het verblijf- en werkklimaat van internationals (doorontwikkeling IWCN voor internationale studenten); 
  • We zetten maximaal in op werkgelegenheidsontwikkeling op- en rond de Campus Groningen door extra business developers aan te trekken in samenwerking met onze partner organisaties; 
  • We ontwikkelen maatregelen voor ondernemers om hun onderneming te kunnen op- her- of doorstarten (Heroriëntatieteam);  
  • We ondersteunen en ontwikkelen gezamenlijk projecten. We stellen capaciteit beschikbaar en voeren regie ten dienste onze belangrijkste stakeholders (samenwerking met Campus Groningen in CCF, Akkoord van Groningen en Werk in Zicht);  
  • We stimuleren om-, door- en bijscholingstrajecten en trainingen die de werkgelegenheid versterken en toekomstbestendig maken. Dit doen we onder andere met gerichte subsidies; 
  • We zetten, met onder andere het Akkoord van Groningen en Marketing Groningen, in op (economische) profilering en positionering van stad en regio voor bezoekers, bewoners, bedrijven en (internationaal) talent (Economisch Narratief); 
  • We zetten in op het opschalen van het digitale ecosysteem verbinding met overige Noord Nederlandse digitale infrastructuren 'Make IT Work';
  • We ondersteunen de implementatie van Waarborg Digitaal Veilig tegen cybercriminaliteit, de IT academy voor opleidingen van IT-professionals en het Noorden digitaal platform voor digitale initiatieven.

Faciliteren van toekomstbestendige economische groei

  • We gaan meer extern werken door intensivering van onze lobby en vergroting van onze zichtbaarheid op onze speerpuntthema's binnen Europa en Den Haag (Bestuurlijke missies naar de Scandinavische landen op thema's waterstof en smart mobility, kennismaking diplomatieke connecties met Groningen);
  • We versterken de bekendheid van Groningen als energie en waterstofstad (Inzet op trekkersrol Groningen en Hamburg in waterstoftransitie Noord-Europa (MOU); 
  • We gaan onze positie op gezondheidseconomie uitbouwen en profileren door met de sector ontwikkel- en investeringskansen te herkennen en te verzilveren, en cross-over projecten tussen gezondheidseconomie en digitaal, en techniek te realiseren (versnellingsfonds, haalbaarheidsonderzoek broedplaats); 
  • We ondersteunen de creatieve sector in het professionaliseren van de sector (Lab Pressure Cooker voor training van ondernemersvaardigheden); 
  • We nemen maatregelen om het start-up -en scale-up ecosysteem verder te versterken (Start-up visa, PHX-programma, Founded Noord-Nederland); 
  • We investeren in ondernemen met impact (vergroting zichtbaarheid impactvolle ondernemers, social return verbreden naar impact-vol inkopen); 
  • We verbinden ondernemers met elkaar door het bieden van platforms, het organiseren van events en werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van hun ondernemers-skills. 

Ruimtelijk-economische ontwikkeling

Een sterker economisch profiel voor de werklocaties

  • Op basis van het beleidskader ‘strategie werklocaties’ faciliteren we de groei van de werkgelegenheid volgens het principe van de ladder voor duurzame verstedelijking: eerst ruimte benutten in bestaand bebouwd gebied, dan pas op nieuwe (uitleg)locaties. Dit betekent dat we inzetten op intensivering ruimtegebruik en versterken van het profiel van bestaande werklocaties;.
  • Gezamenlijk met bedrijvenverenigingen stellen we jaarlijks een uitvoeringsprogramma werklocaties op en investeren we in de toekomstbestendigheid van werklocaties; 
  • We huisvesten die bedrijven die een toegevoegde waarde hebben voor onze economie. 

Voldoende ruimte creëren voor (bovenregionale) bedrijvigheid, ook wanneer dit niet op een regulier bedrijventerrein past.

  • We investeren in die gebieden die het meest bijdragen aan de werkgelegenheid: Campus Groningen (Zernike en UMCG), Stationsgebied, Europapark, Kardinge (vitaliteitscampus) en Corpus den Hoorn. Dit doen we door toevoegen van programma en versterken verblijfskwaliteit door ingrepen in de openbare ruimte en verkeersafwikkeling; 
  • Wij stemmen het aanbod van bedrijventerreinen af met de regio Groningen-Assen;
  • Wij onderzoeken of er ruimte is voor meer bedrijvigheid aan de west- (uitbreiding Westpoort) en oostkant (Meerstad) van de stad; We onderzoeken of de lokale vraag naar bedrijfsruimte/kavels in Haren, Hoogkerk en Ten Boer lokaal gefaciliteerd kan worden;  
  • Wij werken aan de doorontwikkeling van Roodehaan, Zernike en Westpoort als locaties voor (boven)regionale bedrijvigheid. 

Behouden van de werkfunctie bij de transformatie van gebieden.   

  • We voeren het uitvoeringsprogramma werklocaties uit. We programmeren werk in de ontwikkelzones;
  • We stellen een verplaatsingsstrategie op om bestaande bedrijvigheid in de gemeente te behouden;
  • We bieden ruimte aan broedplaatsen en woon-/ werkcombinaties in bestaande kernen en woonwijken.
  • We stellen in RGA-verband een nieuwe economische marktanalyse voor de ruimtevraag per sector tot 2040 op.

We vergroten de aantrekkelijkheid van onze stad, wijken en dorpen voor bewoners en bezoekers ter versterking van de economie.

  • We geven uitvoering aan 'Ruimte voor Retail’: de visie voor de detailhandel en horeca, inclusief overnachtingenmarkt;
  • Wij zetten sterker in op onze vrijetijdseconomie, het Stadspark en de toekomst van Kardinge, Martiniplaza en het nieuwe muziekcentrum.

Onze winkelvoorzieningen in wijken en buurten vitaal houden en toekomstbestendig maken ten behoeve van de leefkwaliteit van gebieden.

  • Wij ondersteunen initiatieven voor de ruimtelijke verbetering van wijkwinkelcentra en dorpscentra;  
  • Wij ondersteunen bij nieuwe initiatieven vanuit de markt die bijdragen aan de leefkwaliteit van gebieden; 
  • Wij geven uitvoering aan de centrumvisie Haren voor een aantrekkelijke openbare ruimte en inperken van het centrumgebied;
  • We investeren in economische randvoorwaarden voor de perifere detailhandel op Sontplein en PDV-zone Hoendiep, onder andere openbare ruimte, ontsluiting, parkeren. 

De aantrekkelijkheid van de binnenstad vergroten

  • In november 2021 leggen we de actualisatie van de binnenstadsvisie ter vaststelling voor aan de gemeenteraad. We gaan het daaraan gekoppelde uitvoeringsprogramma binnenstad herijken;
  • Verkennen met het ministerie van EZK en de G6 hoe gezamenlijk concrete projecten geïnitieerd kunnen worden voor een vitale binnenstad;
  • Wij geven uitvoering aan de herstelagenda ‘Groningen Vooruit'; Agenda voor een bruisende gemeente na corona’. Veel van deze maatregelen hebben (ook) betrekking op de binnenstad door het grote aandeel retail en de afhankelijkheid van bezoekersstromen.

Grondzaken:  Zie Paragraaf 7: Grondbeleid.

Overige economie

Het uitvoeren van projecten door het Fonds Ondernemend Groningen.

We dragen jaarlijks bij aan het Fonds Ondernemend Groningen.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

Aantal uitgevoerde bedrijfsbezoeken

580 

211

>580

>580

Aantal adviesgesprekken horeca

1.100 

200

700

1.100

Aantal projecten ondersteund

-

-

100

>100

Aantal bedrijven geparticipeerd in door ons opgezette activiteiten

-

-

300

>300

Toelichting prestatie indicatoren

Aantal uitgevoerde bedrijfsbezoeken: Het aantal bedrijfsbezoeken is door de corona maatregelen lager uitgevallen maar onze accountmanagers hebben wel veel contact gehouden met ondernemers via andere wegen. 

Aantal adviesgesprekken horeca:  Het aantal fysieke adviesgesprekken is door de corona maatregelen lager uitgevallen. Onze accountmanagers hebben aanzienlijk meer online contact gehad in verband met de zware gevolgen van de corona maatregelen voor de horecabranche.   

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23