Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Financiën

In dit onderdeel worden de financiën van het deelprogramma toegelicht op het niveau van het beleidsveld. Door een toelichting op het niveau van het beleidsveld, sluiten we aan bij de indeling in de tabel met resultaten/ activiteiten. Indien mogelijk wordt bij de toelichting op de totale lasten aangesloten bij de activiteiten.

Financieel overzicht lasten en baten

01.2

Mobiliteit

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

01.2.1

Vervoersmiddelen

3.837

2.209

4.377

3.314

4.393

4.393

01.2.2

Effecten op de directe omgevin

16.591

16.697

18.012

19.449

19.859

20.023

01.2.3

Slim en duurzaam

11.377

12.426

12.193

11.962

12.580

12.805

Totaal

31.804

31.332

34.582

34.725

36.833

37.221

Baten

01.2.1

Vervoersmiddelen

774

0

0

0

0

0

01.2.2

Effecten op de directe omgevin

19.776

22.519

27.502

26.127

26.252

26.401

01.2.3

Slim en duurzaam

1.837

300

300

300

300

300

Totaal

22.387

22.819

27.802

26.427

26.552

26.701

Geraamd resultaat voor bestemming

-9.418

-8.513

-6.780

-8.298

-10.281

-10.520

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

4.884

451

390

350

0

0

Totaal onttrekkingen

1.075

2.000

0

0

0

0

Geraamd  resultaat na bestemming

-13.227

-6.964

-7.170

-8.648

-10.281

-10.520

Financiële toelichtingen begroting 2022

Beleidsveld 1.2.1 Vervoersmiddelen

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

4.377

0

-4.377

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

400

0

-400

Bestaand beleid 2022

3.977

0

-3.977

Verschil ten opzichte van 2021

1.768

0

-1.768

Toelichting op de lasten van 4,0 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
We hebben hier onder meer SIF-middelen begroot voor de verdere uitvoering van de fietsstrategie (0,4 miljoen euro). Voor een nadere toelichting op de inzet van deze middelen verwijzen we naar het beleidsveld 1.2.3 Slim en duurzaam.
Daarnaast begroten we hier SIF-middelen voor tijdelijke maatregelen om de overlast van het fietsparkeren terug te dringen. In 2022 zetten we hiervoor ruim 1 miljoen euro in, waaronder voor fietsstewards (350 duizend euro), handhaving maximale parkeerduur en verkeerd gestalde fietsen (425 duizend euro) en overige maatregelen (250 duizend euro).
Voor het beheer van fietsenstallingen begroten we hier 1,7 miljoen euro.
Ook begroten we hier middelen voor de bereikbaarheid van Groningen met kwalitatief hoogwaardig openbaar vervoer en de bereikbaarheid van wijken en dorpen (0,6 miljoen euro).
Overige begrote budgetten bedragen 0,3 miljoen euro, waaronder de bijdrage aan het OV-bureau (165 duizend euro.

Toelichting op de baten (bestaand beleid 2022)
Niet van toepassing.

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Er is 400 duizend euro aan intensiveringen beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn bestemd voor een geluidswal in combinatie met een geluidsscherm langs de A7 ter hoogte van de  Buitenhof.
In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Het verschil in de lasten ten opzichte van de actuele begroting 2021 wordt vooral verklaard door een verlaging van de bezuinigingstaakstelling op het SIF met 1,4 miljoen euro. Voor 2022 is een bezuinigingstaakstelling SIF afgesproken van 180 duizend euro (structureel). Deze gaan we in 2022 zoveel mogelijk incidenteel invullen door uitgavenreductie op diverse onderdelen.
Daarnaast wordt het verschil verklaard door hogere begrote onderhoudslasten bij het beheer van fietsenstallingen (0,3 miljoen euro).

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing.

Beleidsveld 1.2.2 Effecten op de directe omgeving

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

18.012

27.502

-.490

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

-1.250

0

1.250

Bestaand beleid 2022

19.262

27.502

8.240

Verschil ten opzichte van 2021

2.565

4.983

2.418

Toelichting op de lasten van 19,3 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Binnen het beleidsveld Effecten op de directe leefomgeving zijn de lasten en baten van de gemeentelijke parkeertaak begroot. Het fietsparkeren vormt hierop een uitzondering, de lasten hiervan zijn begroot binnen het beleidsveld Vervoersmiddelen.
De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten zijn:

  • Straatparkeren (1,8 miljoen euro)
  • Exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (12,4 miljoen euro)
  • Parkeerhandhaving (3,2 miljoen euro, waarvan 2,8 miljoen euro voor handhaving op betaald parkeren en 0,4 miljoen euro voor handhaving op foutparkeren.

Daarnaast hebben we voor de kosten gemoeid met de heffing van parkeerbelastingen, de zogenoemde perceptiekosten, bijna 1,3 miljoen euro begroot.
Tot slot hebben we hier SIF-middelen begroot voor verkeerseducatie en de aanpak van knelpunten verkeersveiligheid. Voor een nadere toelichting op de inzet van deze middelen verwijzen we naar het beleidsveld 1.2.3 Slim en duurzaam.

Toelichting op de baten van 27,5 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De baten houden hoofdzakelijk verband met tariefopbrengsten uit straatparkeren (11,6 miljoen euro), de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (11,9 miljoen euro) en naheffingsaanslagen parkeren; parkeerboetes (4,0 miljoen euro).

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
Er zijn hervormingen doorgevoerd van 1,25 miljoen euro. Dit betreft een incidentele meeropbrengst parkeerbedrijf door de lage rentestanden en tariefeffecten. In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021

Bij het Parkeerbedrijf nemen de lasten toe onder andere door toegenomen belastingen (0,3 miljoen euro). Daarnaast nemen de onderhoudslasten toe met 0,3 miljoen euro, met name veroorzaakt door toegenomen dotaties aan de voorzieningen (0,2 miljoen euro). Dit als gevolg van actualisaties van meerjarenonderhoudsplanningen. Tegenover de resterende lastenstijging staat het opnemen als hervorming in deze begroting van een incidentele meeropbrengst van 1,25 miljoen euro bij het Parkeerbedrijf in 2022. Dit incidentele voordeel ontstaat door de lage rentestanden en tariefeffecten. Voor een nadere toelichting hierop verwijzen wij naar hoofdstuk 4, Financieel beeld.

Bij parkeerhandhaving verwachten we door de inzet van de scanauto meer naheffingsaanslagen. Hier staan ook meer kosten tegenover (0,5 miljoen euro). Daarnaast stijgen de perceptiekosten door een verwachte volumetoename naheffingsaanslagen parkeerbelasting (0,4 miljoen euro).

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
De parkeergarage aan de Leonard Springerlaan is gemeentelijk eigendom. Door deze parkeergarage te
verkopen, kan een eenmalige opbrengst worden gerealiseerd van naar verwachting 2 miljoen euro in 2022. In deze begroting is deze opbrengst taakstellend opgenomen en zorgt voor een toename in de baten.
Daarnaast nemen de opbrengsten uit straatparkeren toe met 0,9 miljoen euro onder ander door staangelden en bezoekerspassen. Ook nemen de baten bij parkeergarages voor kortparkeren toe met 0,9 miljoen euro toe.
Tot slot verwachten we door de inzet van de scanauto meer naheffingsaanslagen op te kunnen leggen en derhalve ook meer opbrengsten te kunnen genereren (0,9 miljoen euro).

Beleidsveld 1.2.3 Slim en duurzaam

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2022

12.193

300

-11.893

Waarvan intensiveringen en hervormingen 2022

581

0

-581

Bestaand beleid 2022

11.612

300

-11.312

Verschil ten opzichte van 2021

-814

0

814

Toelichting op de lasten van 11,6 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
Toelichting SIF-intensiveringsmiddelen Meerjarenprogramma Verkeer en vervoer
In deze begroting zijn structurele intensiveringsmiddelen en structureel beschikbare middelen Extra Beleid ondergebracht in het Stedelijk Investeringsfonds (SIF). Samen vormen deze middelen het budget voor de uitvoering van het mobiliteitsbeleid. Om het ruimtelijk en economisch functioneren en de ontwikkeling van de gemeente en regio te ondersteunen is een goede bereikbaarheid en een veilig, duurzaam verkeerssysteem randvoorwaardelijk. Voor de ontwikkeling van het daarvoor noodzakelijke mobiliteitsbeleid zijn uren/personele capaciteit beschikbaar. De uitvoering van beleid en de aanpak van knelpunten vergt noodzakelijkerwijs financiële middelen voor de realisatie van maatregelen en voor de voorbereidende planuitwerking en ondersteunende beleidsadviezen. De inzet van deze middelen is beschreven in het jaarlijkse Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer.

Het beleidsveld Slim en duurzaam omvat de lasten voor de overige onderdelen van het deelprogramma Mobiliteit. De belangrijkste zijn:

  • Het kapitaallastenbudget voor de gemeentelijke projecten/activa Verkeer (5,3 miljoen euro);
  • SIF-middelen intensiveringen Meerjarenprogramma Verkeer en vervoer (1,8 miljoen euro), waaronder voor:
    • De jaarlijkse bijdrage aan Groningen Bereikbaar (0,5 miljoen euro);
    • Stedelijke Logistiek (0,5 miljoen euro);
    • Duurzame en slimme mobiliteit (0,3 miljoen euro);
    • Diverse onderzoeks- en proceskosten (0,5 miljoen euro);
    • Verkeersonderzoek en monitoring (0,5 miljoen euro).

(Zie voor een nadere toelichting op de inzet van deze SIF-middelen bovenstaande toelichting)

  • SIF-middelen projecten (2,0 miljoen euro):
    • Uitvoeringsprogramma Binnenstad: Ruimte voor jou (1,3 miljoen euro);
    • Spaarregeling ringwegen (454 duizend euro);
    • Oosterhamrikzone (250 duizend euro);
  • Personele inzet (met name voor beleidsontwikkeling en -advies gericht op de opgaven: duurzame en slimme en mobiliteit en stedelijke logistiek (1,6 miljoen euro);
  • Rijkssubsidie Sanering geluidsoverlast (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 0,3 miljoen euro (bestaand beleid 2022)
De baten bestaan uit subsidie-opbrengsten ten behoeve van sanering geluidsoverlast (0,3 miljoen euro).

Toelichting op de intensiveringen en hervormingen jaarschijf 2022
De intensiveringen bedragen 0,6 miljoen euro en zijn bestemd voor:

  • Verkeersmeldingen en vragenafhandeling Loket Verkeer (27 duizend euro)
  • Klachtenafhandeling Stadsontwikkeling (4 duizend euro)
  • Opstellen uitvoeringsprogramma Mobiliteitsvisie (550 duizend euro)

 In hoofdstuk 4, Financiële positie is een uitgebreide toelichting per intensivering/hervorming opgenomen.

Toelichting op het verschil in de lasten ten opzichte van de begroting 2021
Op 3 november 2020 heeft de raad besloten een budget van 1 miljoen beschikbaar te stellen ten behoeve van geluidwerende maatregelen voor Bussen over West uit de reserve SIF. De gemeentebegroting 2021 is daarmee incidenteel gewijzigd. In deze begroting resulteert dit in een lastendaling voor 2022 van 1 miljoen euro.
Daarnaast is het kapitaallastenbudget voor het uitvoeringsprogramma Binnenstad Beter: Ruimte voor jou, structureel verhoogd met 180 duizend euro ten opzichte van 2021.

Toelichting op het verschil in de baten ten opzichte van de begroting 2021
Niet van toepassing.

In het hoofdstuk financiële positie zijn aanvullend nog de volgende overzichten en toelichtingen opgenomen:

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft een totaaloverzicht van en een toelichting op de (financiële) risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23