Deelprogramma 3.1: Werk en inkomen

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Werk en activering

(Regionaal) arbeidsmarktbeleid

  • Er is een betere aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, waardoor er voor (potentieel) kwetsbare doelgroepen en andere personen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt een beter perspectief naar een (betaalde) baan ontstaat.
  • Hierbij is ook een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt van belang, waardoor de mismatch tussen kwalificaties van mensen enerzijds en gevraagde competenties anderzijds wordt verkleind, en (jong) volwassenen hierdoor makkelijker vanuit de opleiding kunnen doorstromen richting een betaalde baan of reeds werkenden meer wendbaar kunnen zijn in hun (verdere) arbeidscarrière.
  • We werken via ‘Werk In Zicht’ proactief samen met partners vanuit het onderwijs, het UWV, de sociale partners en het bedrijfsleven aan een inclusieve, gezonde arbeidsmarkt. Vanuit deze samenwerking voeren we diverse activiteiten uit die gericht zijn op het (duurzaam) versterken van de positie van personen richting een betaalde baan, bijvoorbeeld door aan de hand van opleidingstrajecten in te zetten op het verhogen van de wendbaarheid van mensen. Vanuit deze samenwerking voeren we diverse activiteiten uit die gericht zijn op het (duurzaam) versterken van de positie van personen richting een betaalde baan zoals:
  • Activiteiten en organiseren van opleidingstrajecten, opleiding richting kansrijke beroepen, praktijkleren, kansrijk beroep, kansrijk opleiden, online opleiden onlinebanenmarkten, jobhunting, 1000-banenplan, jobcoaching en ook voorlichting corona steunmaatregelen;
  • Jongeren: sluitende aanpak jongeren Praktijkonderwijs (Pro) en Voortgezet Speciaal Onderwijs (Vso) en MBO zoals via route arbeid/route entree;
  • Regelen banen via social return en afspraakbanen.

Ook werkt de gemeente samen aan andere projecten:

  • Talentperron: samenwerking tussen gemeente en UWV voor iedereen die zich wil oriënteren op hun loopbaan en kansen op de arbeidsmarkt;
  • Inzetten op Noordelijke Scholingsalliantie voor mensen in kwetsbare beroepen;
  • Samenwerken op grond van Regionale mobiliteitscentra, NPG, Regio Deal, Perspectief op Werk;
  • Inzet accountmanagement en nieuwe manieren om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Werk

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie weten met behulp van passende ondersteuning hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en succesvol uit te stromen naar een (reguliere) betaalde baan of als ondernemer, al dan niet via een scholingstraject.
  • We ontwikkelen het Werkprogramma naar een meerjarig 'Werk- en Scholingsprogramma'. Daarin voeren we gerichte activiteiten uit om enerzijds de instroom van werkzoekenden te beperken en anderzijds de door- en uitstroom van werkzoekenden te bevorderen, waarbij scholing een belangrijk onderdeel wordt. De preventieve kant komt onder meer tot uitdrukking door middel van het bieden van informatie en advies en faciliteren van netwerken. Daarnaast zetten we in op het vroegtijdig bereiken en - waar nodig - begeleiden van werkzoekenden;
  • Bemiddeling, job coaching of het aanbieden van (extra) scholing, ook voor de groep zelfstandigen die een heroriëntatie wil;
  • Inzet op Regionaal Mobiliteitsteams om mensen van werk naar werk te helpen;
  • Verder ontwikkelen van de ontwikkelladder.

Maatschappelijke participatie

  • Meer inwoners in een uitkeringssituatie met daarbij een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden geactiveerd en doen mee via verschillende vormen van maatschappelijke participatie;
  • Personen met een SW indicatie of een NB indicatie zijn actief binnen een Nieuw Beschut omgeving of met een LKS subsidie bij een werkgever.
  • Met ‘Kansen in Kaart’ leggen en houden we contact met inwoners, brengen ze in beeld of verwijzen hen door naar vervolgtrajecten. Door in te zetten op herstel van vertrouwen realiseren we een betere bereikbaarheid van langdurig werkzoekenden;
  • Met Meedoen zetten we vervolgens in op (sociale) activering en (maatschappelijke) participatie met inzet op het hoogst haalbare hetgeen kan betekenen dat men alsnog door middel van een re-integratietraject doorstroomt naar regulier werk of na een activeringstraject een bestemming kan vinden in vrijwilligerswerk. We leiden hen - als ze daar aan toe zijn- naar een passend traject of activiteiten zoals, sociale activering, vrijwilligerswerk P-baan, basisbaan, jobcoaching, cursussen en opleidingen;
  • Voor inwoners die niet regulier aan het werk kunnen en baat hebben bij een vertrouwde, voor hun passende omgeving, om zo toch actief te kunnen zijn bieden we plekken aan bij bijvoorbeeld het instroomportaal (binnen het Gebiedsondersteunend Netwerk GON);
  • We geven invulling aan het quotum van het Rijk voor nieuw beschut;
  • We helpen mensen uit het doelgroepenregister aan het werk met een loonkostensubsidie (afspraakbaan).

Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Uitkeringen en minimaregelingen

  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch minimum (dreigen te) geraken hebben financiële rust en stabiliteit en zijn daardoor beter in staat grip op het eigen leven te houden en aan verschillende facetten van het leven actief te (blijven) participeren.
  • We bieden huishoudens die (tijdelijk) niet in de mogelijkheid zijn om (volledig) zelfstandig een gezond financieel huishouden te kunnen draaien - vanwege geen of ontoereikend inkomen uit werk of andere financieel belemmerende omstandigheden - via diverse inkomensondersteunende regelingen tijdige en rechtmatige financiële en materiële aanvulling c.q. compensatie om in het levensonderhoud te kunnen (blijven) voorzien.
  • Een belangrijke basis hierin vormt de bijstandsuitkering, daarnaast kan aanvullend worden gedacht aan de bijzondere bijstand, collectieve zorgverzekering, etc. Ook ondersteunen we noodvoorzieningen zoals de voedselbank en kledingbanken.
  • Integraal armoedebeleid
  • Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch leven kunnen actief (blijven) participeren aan verschillende facetten van het leven, waardoor sociale uitsluiting, gezondheidsverschillen en/of ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen worden beperkt;
  • Meer huishoudens zien kans - met aanvullende ondersteuning zo lang als nodig - de regie over het eigen leven te herwinnen en de eigen financiële redzaamheid te versterken.
  • We bieden minimagezinnen met kinderen voorzieningen, zoals een laptop, een schoolontbijt, of mogelijkheden tot sport, zodat kansenongelijkheid bij kinderen in armoede kan worden beperkt;
  • We bieden - in samenwerking met andere partners - huishoudens in armoede via de ‘Stadjerspas’ de mogelijkheid om toch op een betaalbare, laagdrempelige wijze mee te kunnen (blijven) doen aan activiteiten ter ontspanning en ontplooiing, om zo deel op volwaardige wijze aan het sociale leven deel te kunnen nemen;
  • We bieden op verschillende wijze huishoudens in armoede op maat gerichte ondersteuning, waarin telkens het opbouwen van vertrouwen, het bieden van perspectief en het denken vanuit de eigen behoeften/mogelijkheden het vertrekpunt zijn. Voorbeelden hiervan zijn de inzet van ‘buddy’s’, ‘mobility mentoring’, brugfunctionarissen.

Schuldhulpverlening

  • Minder huishoudens raken in een financieel kwetsbare - of zelfs (problematische) schuldensituatie;
  • Daar waar dit wel gebeurt willen we de financiële situatie door tijdige en gerichte ondersteuning eerder stabiliseren en - daar waar mogelijk -laten leiden tot (financieel) herstel en een hogere uitstroom naar een financieel gezonde, zelfstandige, situatie.
  • We voeren via onder andere voorlichting en financiële educatie (budget-coaching) activiteiten uit die gericht zijn op het voorkomen of beperken van financieel kwetsbare situaties. Daarnaast geven we vorm aan de nieuwe wettelijke taak ‘vroegsignalering’, waarbij we bij signalen van bijvoorbeeld betalingsachterstanden van vaste lasten, huur, energie, water en zorgpremie pro-actief een hulpaanbod kunnen doen aan inwoners;
  • We bieden (integrale) schuldhulpverlening aan huishoudens met (problematische) schulden, dit doen we door middel van onder meer budgetbeheer, euro-coaching (jongeren), schuldregeling (o.m. collectief schuldregelingen), sociale kredietverlening en (indien noodzakelijk) beschermingsbewind. Ook zetten we in op het verkorten van budgetbeheertrajecten door de inzet van saneringskredieten en (indien nodig) het doorbraakfonds. Tot slot richten we ons op het leveren van nazorg zo lang als nodig.

Prestatie indicatoren

Prestatie indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

1. Werk en activering

Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar:

  • Een regulier betaalde baan

861

937

1300

1000

  • Een opleiding

-

-

200

200

Aantal plaatsing met betrekking tot.:

  • Een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio

842

1011

650

750

  • Een afspraakbaan

3.424

3.469

3.141

3.565

  • Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet)

90

94

138

152

% Inwoners (met uitkering) dat via het traject Kansen in Kaart in beeld is

74%

82%

90%

92%

2. Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening

Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand):

  • Totaal aantal personen met een bijstandsuitkering

9.746

10.127

Afname

Afname

  • Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid

325

350

Toename

Toename

  • Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig financieel afhankelijke situatie (>=3 jaar)

[n.n.i.t.v.)

[n.n.i.t.v.]

Afname

Afname

Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen

9.793

9.774

Toename

Toename

Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening

2.964

3.264

Toename

Toename

Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen

78%

84%

78%

84%

Toelichting prestatie indicatoren

Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar een reguliere betaalde baan en een opleiding : in 2019 en 2020 betrof de cijfers van de oude gemeente Groningen.

Aantal plaatsing met betrekking tot een afspraakbaan : Het gaat om regionale cijfers bij de aantallen afspraakbaan.

Aantal plaatsing met betrekking tot een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet) : Het beoogde cijfer voor Nieuw Beschut is gebaseerd op een door het Rijk vastgesteld quotum. In de afgelopen 1.5 jaar is er een achterstand opgelopen in de nieuwe instroom Nieuw Beschut door corona. Een meer realistische verwachting voor 2022 is 139.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23