Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Onderwijshuisvesting (incl. bewegingsonderwijs)

Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden.

Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan (IHP.)

De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig.

Zorgen voor voldoende en goede gym-accommodaties voor het volgen van bewegingsonderwijs.

Leerlingenvervoer

Alle kinderen hebben toegang tot een goed bij hen passende school.

Zorgen voor voldoende kwalitatief goed leerlingenvervoer.

Voortijdig Schoolverlaten

Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma

Uitvoeren van taken ten aanzien van toezicht en handhaving leerplicht.

Volwasseneneducatie

Meer inwoners (18+) ontwikkelen vaardigheden en behalen een kwalificatie (en zijn daardoor beter toegerust om onder andere succesvol de arbeidsmarkt op te kunnen (en daarmee kans op financiële zekerheid te verhogen).

Organiseren van aanbod voor volwasseneneducatie.

Bieden van aanbod in de taalhuizen voor lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden.

OAB & VVE

Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in.

Organiseren van passend aanbod voor- en vroegschoolse educatie.

Verlengde Schooldag

Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in.

Organiseren van gericht, aanvullend aanbod voor extra onderwijstijd, in het bijzonder door middel van de  verlengde schooldag.

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs

Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk is.

Organiseren van een integrale aanpak van de aansluiting jeugdhulp en onderwijs

Onderwijskansen

Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit.

Organiseren van een grotere mate van sociale inclusie binnen het onderwijs zodat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Initiëren van afspraken om segregatie binnen het onderwijs zoveel mogelijk te voorkomen.

Doorontwikkeling van de functie brugfunctionaris en creëren van een breed aanbod aan huiswerkondersteuning dat (financieel) toegankelijk is voor alle jongeren.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de door ons ten doel gestelde realisatie van ons beleid gemeten.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

% Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs

-

-

Toename

Toename

% schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs (schooljaar)

73,4%

81,8%

Toename

Toename

Aantal volwassenen dat heeft deelgenomen aan basiseducatie

960

877

900

900

  • waarvan nieuwe deelnemers

370

350

400

400

Prestaties in het primair onderwijs in
vergelijking met het landelijk gemiddelde:

  • leerwinst taal groep 2

> 80%

> 80%

  • begrijpend lezen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 4

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • begrijpend lezen groep 8

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

  • rekenen groep 8

Hoger

Hoger

Hoger

Hoger

Aantal kinderen dat gebruik heeft gemaakt van:

  • VVE (% van het totaal aantal VVE-kinderen)

92%

93%

Toename

Toename

  • Leerlingenvervoer

692

655

-

-

Aantal scholen met:

  • Verlengde Schooldag

-

-

Toename

Toename

Toelichting prestatie indicatoren

Leerlingenvervoer: Het aantal leerlingen in het leerlingenvervoer betreft geen prestatie-indicator, maar geeft het reële gebruik weer.

Prestaties in het primair onderwijs: Bij de leerwinst in groep 2 streven we ernaar dat 80% van de vve-doelgroepkinderen de gemiddelde landelijke leerwinst behaald op de toets taal voor kleuters of een andere genormeerde toets in vergelijking met alle kinderen. Bij de prestaties in groep 4 en 8 streven we naar resultaten van alle kinderen boven het landelijk gemiddelde.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23