Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

We vinden het van groot belang dat kinderen en jongeren optimale kansen geboden worden om op een positieve wijze op te groeien. We willen hen daarom de mogelijkheden bieden om de hiervoor benodigde vaardigheden in het leven eigen te kunnen maken. Zodat onze jeugd zich kan ontwikkelen tot perspectiefrijke, participerende en verantwoordelijke volwassenen. Hiervoor is het cruciaal dat kinderen en jongeren kunnen opgroeien binnen een pedagogisch gezonde, stimulerende en veilige omgeving. Een omgeving die ruimte biedt om de eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen, waar iedereen zich kan ontplooien en gewaardeerd weet.  
Samen met onze partners in onderwijs en opvang zetten we ons daarom in om het onderwijs in Groningen blijvend te vernieuwen en te verbeteren om zo een uitstekend leerklimaat voor onze kinderen en jongeren te realiseren.

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

  • Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs.
  • Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen.
  • Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren.

Effectindicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de door ons gewenste maatschappelijke impact van ons beleid gemeten.

Effect indicator(en)

Behaald
2018

Behaald
2020

Beoogd
2022

Beoogd
2024

% Doelgroepkinderen VVE

12%

12%

-

-

Onderwijsniveau:

  • Gemiddelde score taaltoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger

Hoger

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • Gemiddelde score rekentoets (CITO) groep 8 PO in relatie tot landelijk gemiddelde

Hoger

Hoger

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • % leerlingen VO met niveau gelijk of boven niveau schooladvies in relatie tot landelijk gemiddelde

-

-

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

  • % uitstroom binnen het VO met minimaal een HAVO diploma in relatie tot landelijk gemiddelde

-

-

≥ landelijk gemiddelde

≥ landelijk gemiddelde

% Voortijdig schoolverlaters (VSV)

2,3%

-

Afname

Afname

% Jongeren (12 t/m 23-jarigen) zonder startkwalificatie

2,5%

-

Afname

Afname

Toelichting effectindicatoren

% Doelgroepkinderen VVE : Het percentage doelgroepkinderen is geen effectindicator, want is gebaseerd op een doelgroep definitie gehanteerd door het Rijk. We nemen dit percentage op om inzicht te hebben in de omvang van de doelgroep ten opzichte van de gehele populatie kinderen. Bij de prestatie-indicatoren wordt het daadwerkelijke bereik weergegeven.

Onderwijsniveau: De toets scores betreffen een vergelijking met de landelijke cijfers, waardoor we een beeld hebben hoe we in de gemeente Groningen presteren.

% Schooladvies en uitstroom: Dit betreft nieuwe indicatoren.

% VSV en jongeren zonder startkwalificatie : De definitieve resultaten 2020 komen in het vierde kwartaal 2021 beschikbaar.

Beleidsvelden

Het deelprogramma Onderwijs bestaat uit de volgende beleidsvelden:

Onderwijshuisvesting (incl. bewegingsonderwijs)
De gemeente heeft een wettelijke zorgplicht om te voorzien in de huisvesting van basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs. De scholen zijn verantwoordelijk voor het onderhoud. Samen met de schoolbesturen is het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) opgesteld. Dit IHP geeft inzicht in de maatregelen die nodig zijn om te komen tot een toekomstbestendige onderwijshuisvestingsportefeuille en de omvang van de daarvoor benodigde investeringen. Concreet voor de eerste vier jaar, met een doorkijk voor de jaren daarna. In de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs staat de procedure beschreven voor het opstellen en betalen van het programma onderwijshuisvesting. In de beleidsregel bekostiging lokalen bewegingsonderwijs is vastgelegd hoeveel klokuren bewegingsonderwijs door de gemeente worden bekostigd en welke voorzieningen voor het onderhoud van gymlokalen voor bekostiging door de gemeente in aanmerkingen komen.


Leerlingenvervoer

Het aanbieden van leerlingenvervoer voor kinderen die vanwege bijzondere omstandigheden niet zelfstandig naar school kunnen reizen, is een van de wettelijke onderwijstaken van de gemeente.

Voortijdig Schoolverlaten

Met het onderwijs en andere ketenpartners werken we intensief samen om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. We zien toe op de naleving van de leerplichtwet en handhaven waar dit nodig is. Daarnaast voeren we de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig School Verlaters (VSV) uit. Per 1 januari 2019 is de wet ‘regionale samenwerking VSV en jongeren in een kwetsbare positie’ in werking getreden. De wet beoogt dat alle jongeren van 12 tot 23 jaar zonder startkwalificatie optimaal worden ondersteund bij het vinden van een passende plek (school, werk, dagbesteding) dankzij een sluitend vangnet van partijen uit onderwijs, gemeenten, zorg en werk. Deze wet betekende een uitbreiding van de doelgroep en de opdracht van Het RMC.


Volwasseneneducatie
Met ons beleid voor volwasseneneducatie richten we ons op laaggeletterde volwassenen, analfabeten en mensen die vrijwillig inburgeren. We bieden leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk). We doen dit binnen de kaders van de Wet educatie en beroepsopleidingen (WEB). De gemeente Groningen verzorgt als contactgemeente de inkoop van educatie en coördineert het regionale educatiebeleid.

OAB & VVE

In het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) neemt Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) een belangrijke plaats in. VVE is erop gericht om peuters en kleuters met een risico op onderwijsachterstand zo goed mogelijk toe te rusten voor de ‘start’ in groep 3 van de basisschool. Dit gebeurt in de voorschoolse periode (van 2,5 tot 4 jaar) en in de vroegschoolse periode (groep 1 en 2 van de basisschool). Daarnaast zet de gemeente in op aanvullende activiteiten gericht op het voorkomen en terugdringen van onderwijsachterstanden in de groepen 3 tot en met 8.

Verlengde Schooldag
Binnen de verlengde schooldag richten we ons op brede sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling door binnen en buiten de bestaande schooltijden meer werk te maken van bewegen, gezonde voeding, natuureducatie, wetenschap & techniek, cultuureducatie, sociaal-emotionele ontwikkeling en beroepsleven, waarbij er specifiek aandacht is voor de taal- en rekenontwikkeling.

Aansluiting jeugdhulp-onderwijs
Het
Thuiszitterspact 2.0 Groningen 2021-2024 vormt het kader voor een integrale aanpak van de aansluiting jeugdhulp en onderwijs.


Kansenbeleid
Binnen het Maatschappelijk Akkoord werken we samen met onze kinderopvang- en schoolbesturen aan minder onderwijssegregatie, meer sociale inclusie en meer gelijke kansen, vanuit de integrale benadering van drie leefwerelden: thuis, school en vrije tijd/wijk. Specifieke aandacht binnen dit beleidsveld is er voor de doorontwikkeling van de brugfunctionaris en voor het in gezamenlijkheid uitwerken van initiatieven voor huiswerkondersteuning.

Lasten, baten en saldo

Lasten

32.227

4,8 %

Baten

10.449

4,7 %

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23