Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Voortgang lopende jaar en relevante ontwikkelingen

Voortgang lopende jaar relevante ontwikkelingen

In 2021 is het 'Thuiszitterspact 2.0 Groningen 2021-2024' getekend. Het betreft een gezamenlijke aanpak van de samenwerkingsverbanden Primair Onderwijs en Voortgezet Onderwijs in de stad Groningen, Middelbaar Beroeps Onderwijs, Gemeente Groningen, WIJ Groningen en GGD Groningen. Het Thuiszitterspact 2.0 is een voortzetting van het 'Thuiszitterspact 2018-2020', met als centrale doelstelling het aantal thuiszitters terug te dringen. In het Thuiszitterspact 2.0 is er voor gekozen om ook de verbinding onderwijs & jeugdhulp onder het pact te brengen, aangezien de inzet van jeugdhulp in het onderwijs ook een belangrijke bijdrage kan leveren aan het terugdringen (en voorkomen) van het aantal thuiszitters. Het Thuiszitterspact 2.0 is tevens voorzien van een uitvoeringsplan, zodat helder is waar de focus de komende jaren op komt te liggen én de resultaten goed gemonitord kunnen worden.

Wat betreft het creëren van gelijke kansen worden veel activiteiten verder doorontwikkeld. Meest in het oog springend is de uitrol van de verlengde schooldag. Inmiddels heeft een aantal scholen een plan ingediend en middelen ontvangen om pilots vorm te geven voor deze verlengde schooldagen. Het gaat hierbij om OBS Het Karrepad, IKC Borgmanschool Oosterpark en een aantal scholen die in SPT-verband (Selwerd, Paddepoel, Tuinwijk) samenwerken. Naar verwachting zal in samenwerking met scholen uit Beijum en Lewenborg in het vierde kwartaal van 2021 nog een tweetal pilots starten. Alle genoemde pilots worden gefinancierd vanuit Regio Deal Noord-Groningen en Nationaal Programma Groningen.

Ook met betrekking tot het Maatschappelijk Akkoord zijn relevante stappen gezet. Met dit akkoord hebben wij de ambitie om maatschappelijke kwesties samen met partners in onderwijs en kinderopvang op te pakken; het betreft het tegengaan van segregatie en het bevorderen van sociale inclusie. In het primair onderwijs hebben we de focus gelegd op de informatieverstrekking over en de aanmeldprocedure voor de basisschool, en op vriendschapsscholen. In het voortgezet onderwijs ligt de focus op afspraken over de schoolkosten; de mogelijkheden van brede brugklassen; de rol van schoolleidingen en docententeams als het gaat om sociale inclusie; en afspraken rondom huiswerkbegeleiding.

Naast dit alles speelt het Nationaal Programma Onderwijs een belangrijke rol. Dit programma biedt met name het onderwijs zelf, maar ook ons als gemeente de mogelijkheid om de door Covid-19 opgelopen leer-en ontwikkelingsachterstanden zo goed mogelijk in te lopen.

Met betrekking tot onderwijshuisvesting zijn we volop bezig met de uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23