Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Resultaten en activiteiten

Resultaten en Activiteiten
De resultaten en activiteiten worden per beleidsveld benoemd (aansluitend aan bij de financiële toelichting op het niveau van het beleidsveld).

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Ondermijning steviger aanpakken

We pakken zowel de criminelen als de achterliggende structuren van ondermijning steviger aan.

  • We verbreden en bouwen de aanpak, met ondersteuning van ons RIEC-samenwerkingsverband, uit. Door barrières op te werpen en zo de criminele ondermijnende processen zoveel mogelijk te verstoren willen we ondermijning in al haar facetten aanpakken;
  • We zetten strafrechtelijke, bestuursrechtelijke en fiscale middelen en instrumenten in om het criminele ondernemersklimaat te verslechteren;
  • We werken samen met onze partners in Regionaal Informatie-en Expertise Centrum (RIEC)-verband bij de aanpak van ondermijning waarbij onze focus op witwassen/vastgoed, fraude, drugs en mensenhandel ligt;
  • We versterken onze informatiepositie door samenwerking met sleutelfiguren en data-analyse gericht op het bereiken van meer en beter zicht in vitale schakels, in lokale en regionale patronen en in het businessmodel van ondermijnende criminaliteit;
  • We onderzoeken de aanpak van (kenteken)fraude;
  • We werpen barrières op tegen het ongewild faciliteren door de overheid van criminele organisaties, door beschikkingen, overheidsopdrachten of vastgoedtransacties te weigeren of in te trekken als hierbij het gevaar dreigt dat deze voor criminele activiteiten misbruikt worden (Wet Bibob).

Meer zicht op aard, omvang en verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit in Groningen.

  • We voeren casusoverleggen aan de ondermijningstafel in RIEC-verband;
  • We nemen deel aan de City Deal Zicht op Ondermijning waarmee we inzicht verkrijgen in patronen binnen georganiseerde ondermijnende criminaliteit, gelegenheidsstructuren en kwetsbare sectoren en branches.

Ondermijnende criminaliteit leren voorkomen.

  • We geven bewustwordingstrainingen;
  • We vergroten kennis, expertise en weerbaarheid van de eigen organisatie en dat van inwoners en partners met behulp van acties en bewustwordingscampagnes in samenwerking met het RIEC;
  • We leiden opbouwwerkers op om jonge aanwas te leren voorkomen in de stratenaanpak binnen de Regiodeal Groningen Noord;
  • We doen mee aan het landelijke experiment gesloten coffeeshopketen. Naast de voorbereiding, organiseren en coördineren we het toezicht en de handhaving op de coffeeshops.

Integrale programma-aanpak mensenhandel voor de gemeente Groningen voor 2022 en verder gericht op maatwerk en adequate samenwerking tussen alle veiligheid-en zorgketen-partners.

  • We stellen een nieuwe programma-aanpak van seksuele uitbuiting, arbeidsuitbuiting en criminele uitbuiting op met onze partners;
  • We organiseren bewustwordingsacties voor het voorkomen van slachtofferschap en daderschap en trainingen voor het aadequaat signaleren en melden van signalen van uitbuiting;
  • We breiden het aantal aandachtsfunctionarissen mensenhandel uit en we continueren de inzet van de ketenregisseur mensenhandel;
  • We verrijken signalen van uitbuiting in het zorg-en veiligheidshuis en organiseren passende zorg en ondersteuning voor slachtoffers en de aanpak van daders;
  • We houden toezicht op een veilige en schone seksbranche.

Digitaal veilig(er) Groningen

We hebben en houden ons eigen huis op orde.

  • Bij paragraaf 9: Bedrijfsvoering staat welke acties we ondernemen om de informatieveiligheid van de gemeente op orde te houden.

We zijn voorbereid op cybercrisis-en incidenten en gevolg-bestrijding.

  • We organiseren samen met de Veiligheidsregio  een crisisoefening met een cybercomponent;
  • We ontwikkelen met de Veiligheidsregio cybercrisismanagement dat zich richt op het versterken van het vermogen om organisatie brede en maatschappelijke gevolgen zoveel mogelijk te beperken.

We voorkomen en bestrijden cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit.

  • We ondersteunen bewustwordingsactiviteiten gericht op digitale risico’s bij inwoners, ondernemers en (grote) instellingen;
  • Als een van de deelnemende gemeenten in de Citydeal Lokale Weerbaarheid ontwikkelen we een cyberweerbaarheidsprogramma om jongeren beter te beschermen tegen cybercriminaliteit en tegen misbruik door cybercriminelen;
  • We participeren in een meerjarig,ontwikkelprogramma cyberweerbaarheid Noord-Nederland.

Maatschappelijke onrust en polarisatie

Nauwere samenwerking op het gebied van preventie, netwerkvorming en vroegtijdige signalering en interventie om problematisch gedrag te voorkomen.

  • We voeren een fenomenenonderzoek in Noord-Nederland uit naar polarisatie, radicalisering, extremisme en terrorisme;
  • We breiden onze weerbaarheidstrainingen BOUNCE uit;
  • We blijven investeren in ons sleutelfigurennetwerk om vroegtijdig signalen over polarisatie en radicalisering te kunnen ontvangen;
  • We richten ons op het versterken van de lokale samenwerking tussen professionals uit het sociale domein en het veiligheidsdomein en het sleutelfigurennetwerk. Dit doen we door van elkaar te leren op basis van casuïstiek, het delen van dilemma's, het opdoen van nieuwe kennis en het verbinden van interventies.
  • Met de toename van het aantal demonstraties, neemt ook de impact op de capaciteit sterk toe. Om beter grip te houden op de openbare orde bekijken we de inzet en mogelijke uitbreiding van technische middelen voor crowd control.

Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg

Minder jeugdoverlast en meer perspectief voor jongeren met problematisch gedrag.

  • We voeren de aanpak problematische jeugdgroepen uit;
  • We zetten de ketenregisseur Veiligheid en Zorg in. De samenwerking tussen veiligheid en sociaal domein is een samenwerking in opbouw. De problematiek die we zien is vaak eg complex. We willen de verbinding tussen de domeinen versterken om effectiever te kunnen interveniëren. Dit doen we met een ketenregisseur die domeinoverstijgend werkt aan het verbeteren van (beleids)afstemming, coördinatie en regie;
  • We organiseren samen met het onderwijs een breed aantal beleidsontwkkelingen en activiteiten binnen de beleidsgroep Veiligheid en op Scholen;
  • In het kader van het tegengaan van wapenbezit onder jongeren haken we aan bij de actiepunten uit het Landelijk Actieplan Wapens en Jongeren.

Meer aansluiting tussen veiligheid- en zorgprofessionals op het gebied van personen met verward gedrag én een gevaarrisico.

  •  
  • We continueren met de inzet van de ketenregisseurs Veiligheid en Zorg (op terreinen aanpak problematische jeugd en aanpak personen met verward gedrag) die landelijke, regionale en lokale zorg-en veiligheidsnetwerken verbinden, mogelijkheden en gezamenlijke en steeds terugkerende knelpunten signaleert en escaleert en vertaalt;
  • Daar waar gemeentelijke, zorg- en justitiële partners wel met dezelfde woorden spreken, maar niet altijd in dezelfde taal, om vervolgens als schakel te fungeren naar de GGZ, Veiligheidshuizen, meldpunten acuut en niet-acuut en relevante partners in de regio;
  • We organiseren bijeenkomsten tussen veiligheid-en zorgprofessionals;
  • We voeren een case-reviews uit om inzicht in risicofactoren te vergroten en handelingsrepertoire te verfijnen of te verbeteren;
  • We voeren onderzoek uit naar de aard en omvang van de problematiek van personen met verward gedrag;
  • We introduceren crisiskaarten 2.0. Het opstellen van een crisiskaart helpt mensen die risico lopen om inzicht te krijgen in hun eigen herstel én om zelf de regie te houden op het moment dat het mis gaat. Dit is onderdeel van het sociaal perspectiefplan en deelprogramma 3.3. Welzijn, gezondheid en zorg.

Veilige leefomgeving

Minder overlast en criminaliteit.

  • We bevorderen naleving van wet-regelgeving en bestrijden overlast door de inzet van toezicht en handhaving;
  • We continueren onze langdurige, integrale aanpak van High Impact Crimes;
  • We begeleiden demonstraties en grote of risicovolle evenementen en we monitoren de komst van evenementen op het hernieuwde evenemententerrein op de Drafbaan;
  • We geven invulling aan de actielijn veilig en prettig samenleven binnen de wijkvernieuwing.

Crisisbeheersing en brandveiligheid

Goed georganiseerde brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening, rampenbestrijding, crisisbestrijding.

  • We versterken onze crisisorganisatie door uit te werken hoe de driehoek tegelijkertijd met de GRIP-structuur functioneert en we organiseren verdere afstemming tussen de lokale en nationale crisisstructuur. Daarnaast bereiden we onze crisisorganisatie voor op een rol bij allerhande soorten crises, zoals beleidscrises, cybercrises en crises in het sociale domein;
  • We investeren in en nemen deel aan de gemeenschappelijke regelingen Gezamenlijke Brandweer en Veiligheidsregio Groningen (VRG);
  • We voeren oefeningen uit, waarbij we de in het bijzonder een  brandoefening organiseren met een cybercomponent.

Prestatie indicatoren

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten.

Prestatie indicator(en)

Behaald
2019

Behaald
2020

Beoogd
2021

Beoogd
2022

Integrale controles ondermijning

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

3

2

3

4

Toelichting prestatie indicatoren

Veiligheid is complex en er zijn veel partners bij betrokken. De aanpak van ondermijning heeft prioriteit in de gemeente Groningen en bestaat uit een actie- en interventiegerichte aanpak. Integrale handhavingsacties spelen een belangrijke rol bij het toezien op wet- en regelgeving. We vergroten met de integrale acties waarbij we bedrijven controleren ook ons inzicht in de aard en omvang van ondermijning in onze gemeente. De integrale controles worden in samenwerking uitgevoerd door gemeente, politie, belastingdienst en inspectie sociale zaken & werkgelegenheid.  

.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23