Effectief werken
De goede dingen goed doen. We willen onze energie en capaciteit richten naar de resultaten die van ons gevraagd worden. Zowel van het bestuur als van onze burgers. Dit doen wij door zo doelmatig en doeltreffend mogelijk de vraag van burgers, bedrijven en instellingen te vertalen in organisatiedoelen en afspraken te maken over resultaten, slimme processen en technologische innovatie. Dat willen we effectief doen. Behalve een beter resultaat maken we daardoor minder kosten.
Effectief werken betekent (juist) ook meebewegen met de veranderingen die techniek-gedreven zijn: de buitenwereld verandert en hierop moeten we meebewegen. Nieuwe technologieën zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Burgers en bedrijven verwachten dat gemeenten met innovatieve oplossingen komen. ICT wordt steeds meer ingezet als strategisch middel om maatschappelijke doelen te realiseren.
Digitale transformatie
Technologie ontwikkelt zich in een steeds sneller tempo en wordt intelligenter en sneller. Daarnaast wordt de invloed ervan in en op de samenleving groter: alles is informatie. Het gebruik van data groeit en biedt ons kansen om antwoorden te vinden voor burgers op cruciale vragen. Tegelijkertijd hebben we te maken met privacy regels om onze burgers te beschermen.
Groningen zit midden in deze transformatie. Niet alleen systemen moeten veranderen, ook de dienstverlening dwars door de organisatie heen. De Coronacrisis heeft deze ontwikkeling versneld. Daar zullen we op moeten inspelen. We zullen de komende jaren structureel moeten blijven werken aan onze ICT-systemen, informatieveiligheid, processen en gebouwen. En wel met de nodige centrale regie om de beperkt beschikbare middelen doeltreffend in te zetten.
We zijn sinds 2019 actief,bezig met de versnelling van onze digitale transformatie. Dit doen we onder de noemer van het programma Virtueel Groningen. Dit heeft tot op heden onder andere geleid tot:
- Een actief platform voor burgerparticipatie (Stem van Groningen);
- Actieve betrokkenheid van inwoners bij onze dienstverleningsprocessen;
- Een nieuwe Kennisbank zodat inwoners beter en sneller geholpen kunnen worden;
- een intern leerplatform ‘digivaardig in de gemeente’ om onze digitale vaardigheid binnen onze organisatie te vergroten.
Het belang van investeringen op moderne dienstverlening neemt kortom alleen maar toe. We stellen daarom een Groninger Digitale Agenda met onze digitale ambities. In heldere taal en leesbaar voor onze inwoners. Ook brengen we de meerjarige financiële impact in beeld zodat we focus en scherpe keuzes kunnen maken. Tegelijkertijd investeren we in 2022 in de grootste ambitie van het programma: de MijnGroningen omgeving waarin we één inwonersportaal maken voor alle producten en diensten. In 2022 willen we de eerste producten en diensten kunnen aanbieden.
Resultaten 2022
- Een Digitale Agenda die inzicht biedt in de uitdagingen op het gebied van digitalisering en dienstverlening;
- Inzicht in meerjarige financiële impact en keuzes;
- Het aanbieden van een aantal (eerste) producten en diensten via MijnGroningen.
Innovatie in administratievoering
Ontwikkelingen in administratievoering staan eveneens niet stil en volgen elkaar in hoog tempo op.
We zien dat de invloed van tech-bedrijven groeit. Dit bijvoorbeeld op het gebied dashboarding, particulier-bankieren en kredietmanagement. Deze ontwikkelingen zullen de komende periode als versnellingsmotor fungeren om moderne oplossingen in te kunnen bedden in onze eigen processen. We werken aan een toekomst waarin technologie ons steeds beter ondersteund in het digitaliseren van repeterende activiteiten, data-analyse en visualisaties.
Resultaten 2022
Voor 2022 ligt het accent op:
- De verdere inzet van virtuele robots die repeterende handmatige, administratieve handelingen overnemen;
- En verdergaande inzet van data-analyse om voorspellingen en onderzoek te doen.
Outsourcing ICT
De outsourcing van onze ICT gaat in 2022 een nieuwe fase in. De modernisering van de ICT-voorzieningen (van nieuwe pc’s, de overgang naar Windows 10 tot en met de vervanging van de ICT-systemen) wordt in 2022 afgerond. Daarnaast heeft de consolidatie van de IT-dienstverlening door de leverancier zijn beslag gekregen. De opgedane ervaringen en daarbij gevraagde externe oordelen gebruiken we om te kijken naar welke strategie ten aanzien van de outsourcing voor de korte en langere termijn het beste is.
Resultaten 2022
▪ Herijkte sourcing strategie en indien aan de orde al deels uitvoering daarvan.