Paragrafen

Paragraaf 9: Bedrijfsvoering

Samenwerken

Het uitgangspunt voor onze interne organisatie is samenwerking. We kiezen ervoor als één organisatie samen te werken voor en met onze inwoners en de lokale samenleving. Dat doen we inmiddels al op een groot aantal onderwerpen .

In 2021 maakten we dit uitgangspunt ook expliciet. We dachten gezamenlijk na over de Missie en Visie van onze organisatie. Dit deden we met medewerkers, directeuren, met ons college van Burgemeester & Wethouders en de concerndirectie. We ontmoetten elkaar digitaal en toen dat weer kon vooral ook fysiek. Deze ontmoetingen en gesprekken monden uit in één gekozen strategie voor onze organisatie.
Hiermee hebben we een basis gelegd voor de koers van onze organisatie voor de komende 4,5 jaar: voor onze rol, de speelvelden en hoe we hieraan sturing geven. We zullen met medewerkers verder invulling geven wat zij nodig hebben om deze koers te realiseren.

Vanuit één organisatie samenwerken voor en met onze inwoners betekent in elk geval dat wij:

  • Het belang van Groningers en de samenleving voorop stellen en de belangen van (onderdelen van) de organisatie hieraan ondergeschikt maken;
  • Samen één organisatie vormen met ruimte voor flexibel en multidisciplinair werken;
  • Doeltreffend en doelmatig werken en hiervoor krachten bundelen zowel intern als met derden.

Medewerkers geven we ruimte, we geven hen verantwoordelijkheden en het vertrouwen om beslissngen te nemen. We werken gebiedsgericht en geven bewoners meer zeggenschap in hun wijk of dorp. Initiatiefnemers helpen we om participatietrajecten vorm te geven. We hebben het Werkwijze- en Organisatiebesluit geactualiseerd om te kunnen bijdragen aan meer sturing en uitvoeringskracht; werken als één gemeente, één organisatie; een meer wendbare en flexibele organisatie met een vereenvoudigde medezeggenschap.

Het geheel is een omslag in een manier van werken waarbij iedereen nodig is. In 2022 zullen we zoals gezegd met medewerkers verder invulling geven aan wat dit vraagt van medewerkers en wat zij nodig hebben. Dit kunnen we alleen doen door elkaar te ontmoeten over domeinen en door de organisatie heen. De ontmoeting zal dan ook centraal staan in de verdere uitwerking (het programma) voor 2022.

Resultaten 2022

  • Sessies met medewerkers over strategie en cultuur;
  • Een plan voor verdere invoering van onze missie en visie.

Hybride werken, werken na Corona
De corona crisis met een lange periode van (voor vele medewerkers) thuiswerken, heeft de manier waarop we naar ons werk kijken en de (digitale) mogelijkheden flink veranderd. Hoe gaan we om met werken na de Corona crisis. Welke werkwijzen willen we in stand houden, verbeteren of veranderen? We willen hier op een flexibele en lerende manier mee omgaan.
Tot het voorjaar van 2022 stellen we daarom een aantal ‘lichte kaders’ waarbinnen mensen, teams en directies kunnen uitvinden wat het beste bij hen past. Er is ruimte om te blijven thuiswerken, op kantoor of elders. Uitgangspunt is: alles in goed overleg met elkaar. Ook is er ruimte om desgewenst te experimenteren met nieuwe teamafspraken rondom locatie onafhankelijke werken. Ondertussen stellen we onszelf ook de vraag: wat kunnen we leren over/van aanwezigheid op kantoor, welbevinden en medewerkertevredenheid, productiviteit en wat zijn (wettelijke) kaders. Dit vormt de input voor een programmaplan over het mogelijk maken en bestendigen van een nieuwe toekomstige balans.

Resultaten 2022

  • Vastgestelde (lichte) kaders ten aanzien van werken, thuiswerken, hybride werken;
  • Evaluatie van wat heeft ‘gewerkt’, experimenten en dergelijke ten behoeve van beleid naar de toekomst.

 
Omgevingswet
De Omgevingswet is opnieuw uitgesteld en treedt in principe in werking op 1 juli 2022. De wet heeft invloed op het gehele ruimtelijke domein en raakvlakken met het sociale domein. De voorbereiding en het maken van het omgevingsplan en de verbetering van processen zijn grote opgaven.  Verbetering van dienstverlening is hierbij ook een uitgangspunt. In 2022 willen we, nog voordat de wet in werking treedt, al zoveel mogelijk in de geest van de wet werken. Dit betekent dat er veelvuldig afstemming is tussen medewerkers breed in de organisatie. Hiermee geven we vorm aan een belangrijk doelstelling: het integraal werken en besluiten. Het jaar 2022 willen we vooral ook gebruiken om te oefenen. Zowel met de nieuwe instrumenten, het Digitaal Stelsel als nieuwe werkwijzen. Niet alleen de inhoud van het werk verandert maar ook onze rol. Iin 2022 zullen we hier op niveau van afdelingen en teams zeker aandacht voor hbben en tijd voor maken.  

Rechtmatigheidsverantwoording
Vanaf 2022 dient elke gemeente, vanaf boekjaar 2021 een “eigen” rechtmatigheidsverantwoording te overleggen. Financiële rechtmatigheid is niet nieuw, maar het is wel nieuw dat niet de accountant, maar het college van B&W deze verklaring geeft. In 2021 hebben we gewerkt aan gemeentebrede bewustwording en dossiervereisten. Dit proces wordt afgerond en daarmee wordt het afleggen van de verklaring onderdeel van de Planning & Control cyclus van de gemeente. De directies dragen gedurende het jaar zorg voor aantoonbare controles op hun processen vanuit het rechtmatigheidsperspectief zodat zij in staat zijn hierover een onderbouwde verklaring af te leggen. In het controleprogramma 2022 van team Auditing zijn de rechtmatigheidstoetsen geïntegreerd.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23