Paragrafen

Paragraaf 9: Bedrijfsvoering

(Wettelijke) indicatoren en landelijke vergelijking

We verantwoorden in dit onderdeel de (wettelijke) indicatoren ten opzichte van voorgaande jaren en beoogde cijfers. Daar waar we expliciet op deze indicatoren kunnen en willen sturen, hebben we streefwaarden benoemd. Dit geldt bijvoorbeeld voor onze externe inhuur en overhead, oninbare facturen of bezwaartermijnen. Voor een aantal indicatoren rapporteren we zoals gebruikelijk achteraf.

De ambities voor2022 hebben we gerelateerd aan de ambities en realisaties van voorgaande jaren. We hebben de ambities zodanig gesteld dat deze realiseerbaar tegelijkertijd ambitieus zijn.
Voor het aantal stagiairs en trainees stelden we de ambitie bij naar beneden (200 in plaats van 250). We hebben sinds afgelopen jaar het Young Professional Programma voor de duur van 2 jaar. Omdat de instroom van stagiairs is teruggelopen (vermoedelijk vanwege Covid) is de realisatie in 2022 ook lager.

Wettelijke indicator(en)

Behaald
 2018

Behaald
 2019

Behaald
 2020

Beoogd
 2021

Beoogd
 2022

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

1.022

1.036

1.097

n.v.t.

n.v.t.

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

14,3

12,7

11,7

n.v.t.

n.v.t.

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

13,9

12,6

11,4

n.v.t.

n.v.t.

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten externen)

15,40%

13,40%

14,50%

14,9%

14,0%

Overhead (% van de totale formatie)

10,80%

10,70%

9,60%

n.v.t.

n.v.t.

Prestatie indicator(en)

Behaald 2018

Behaald  2019

Behaald 2020

Beoogd 2021

Beoogd 2022

% betalingen binnen wettelijke termijn

95%

93%

94%

90%

92%

% bezwaarprocedures afgehandeld binnen de wettelijke termijn

75%

73%

72%

85%

85%

% bezwaarschriften via informele weg

38%

48%

43,00%

40%

40%

% oninbare facturen sociale zekerheid (ten opzichte van totale vorderingen) *

81%

69%

38%

71%

61%

% oninbare facturen belastingen

0,40%

2,20%

0,79%

1,10%

1,1%

% oninbare facturen overig privaatrechtelijk

0,18%

0,15%

0,18%

0,15%

0,18%

% duurzame inkoop  (aanbestedingen >50.000 euro)

100%

100%

100%

100%

100%

% lokale inkoop (binnen gemeente Groningen) - inkoopwaarde besteed bij leveranciers binnen de gemeente ten opzichte van de totale inkoopwaarde

39%

48,20%

40,10%

40%

45,0%

% regionale inkoop

53%

60,10%

55%

65%

70%

percentage aanbestedingen waarin afspraken worden gemaakt over de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

35,30%

45,00%

35%

35%

35,0%

Aantal jaarlijks geregistreerde meldingen over (mogelijke) datalekken

40

159

164 

-

N.v.t.

Percentage melden  (mogelijke) datalekken binnen 72 uur

100%

100%

100% 

100%

100%

Instroom – aantal medewerkers in dienst

272

241

225

n.v.t.

Uitstroom – aantal medewerkers uit dienst

260

619

214

n.v.t.

Uitgaven persoonlijke ontwikkeling per medewerker x 1 euro

1.040

1.100

776 

n.v.t.

n.v.t.

Ziekteverzuim

5,9%

6,5%

6,01%

6,3%

6,0%

Meldingsfrequentie

0,99

1,06

0,62

1

0,75

Aantal stagiairs en trainees

269

213

223

250

200

Interne mobiliteit - % medewerkers dat veranderd is van functie of afdeling ten opzichte van het totaal aantal medewerkers aan het begin van het jaar

3,04%

3,0%

2,9%

n.v.t.

n.v.t.

Aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt geplaatst in een afspraakbaan

11

10

3

10

10

% vrouwen in leidinggevende posities

36,40%

37,4%

39,74%

n.v.t.

n.v.t.

% medewerkers onder 35 jaar

11,30%

13,0%

12,74%

n.v.t.

n.v.t.

*De cijfers van de indicator ‘% oninbare facturen sociale zekerheid (ten opzichte van totale vorderingen)’ zijn met terugwerkende kracht tot en met 2018 gecorrigeerd. De omzettingen om niet worden nu meegenomen als afboeking.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2022 17:06:48 met de export van 07/04/2022 16:28:23