OV-bureau Groningen Drenthe
Gemeenschappelijke regeling OV-bureau Groningen Drenthe | |
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
---|---|
Vestigingsplaats | Assen |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar busvervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2022 zijn werkzaamheden wil verrichten. |
Relatie met deelprogramma | |
Deelnemende partijen | Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. |
Bestuurlijk belang | De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, drie uit ieder betrokken overheidsorgaan. De gemeente Groningen wordt hierin vertegenwoordigd door drie collegeleden. |
Financieel belang | De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie. |
Vermogen | Het begroot eigen vermogen op 1 januari 2022 is 15,6 miljoen euro en op 31 december 2022 13,8 miljoen euro. Het begroot vreemd vermogen op 1 januari 2022 is 12,3 miljoeneuroen op 31 december 2022 10,9 miljoen euro. |
Financieel resultaat | Het begrote resultaat over 2022 bedraagt 0 euro. |
Financiële risico’s | Op 9 april 2019 heeft het algemeen bestuur OV-bureau de notitie Risicomanagement en weerstandsvermogen 2018-2022 vastgesteld. Het risicomanagement van het OV-bureau omvat verschillende elementen, die in hun samenhang worden toegepast. De beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt na vaststelling van de jaarrekening 2020 en de bestemming van het resultaat 9,738 miljoen euro. Voor 2021 is de verwachting dat het weerstandsvermogen op dit niveau kan blijven door de onttrekking aan de COVID-19 reserve. Hiermee is de weerstandscapaciteit ruim hoger dan de eerder vastgestelde ondergrens van 4,75 miljoen euro. Ondanks dat het weerstandsvermogen het doel heeft ten tijde van een crisis financiële risico’s op te vangen, meent het OV-bureau dat het toch verstandig is deze ondergrens zoveel mogelijk in stand te houden. Momenteel zit binnen het weerstandsvermogen van het OV-bureau daarmee circa 5 miljoen euro ruimte om een incidenteel tekort op te kunnen vangen. Dit is onvoldoende om het geprognosticeerde tekort van 24,6 miljoen euro over de periode 2022–2025 op te kunnen vangen, zelfs als van dit geprognosticeerde tekort 11 miljoen euro wordt opvangen door te besparen op de dienstregeling 2022-2025. Additionele financiering van derden (Rijk en/of provincie Groningen, Drenthe en gemeente Groningen) is dus noodzakelijk om niet structureel op een financieel tekort uit te komen. |
Relevante beleidsinformatie | De financiële uitdaging voor 2022 is onlosmakelijk verbonden met de uitdaging in de uitvoering waar het OV-bureau in 2022 voor staat. Door de impact die de coronacrisis op de uitvoering van de concessie heeft gehad, op dit moment heeft en naar verwachting nog tot 2025 zal hebben, richt het OV-bureau zich in 2022 primair op een viertal specifiek geformuleerde doelstellingen, te weten:
|
---|---|
Beleidsrisico | Daar waar doorstroming door toename van het verkeer en werkzaamheden meer onder druk komt te staan, leidt dit tot langere reistijden en gaat dit ten koste van de stiptheid. Dit heeft ook invloed op de kosten voor het openbaar vervoer. |