MartiniPlaza BV
MartiniPlaza | ||
Rechtsvorm | Besloten Vennootschap. Met ingang van 2019 is de B.V. gesplitst in MartiniPlaza Vastgoedmaatschappij B.V. en een exploitatie B.V., te weten MartiniPlaza B.V. MartiniPlaza B.V. wordt geconsolideerd in de jaarrekening van MartiniPlaza Vastgoedmaatschappij B.V.. De gemeente is alleen rechtstreeks (enig) aandeelhouder in MartiniPlaza Vastgoedmaatschappij B.V. Vandaar dat de cijfers hieronder betrekking hebben op de geconsolideerde balans en verlies- en winstrekening van MartiniPlaza Vastgoedmaatschappij B.V. | |
---|---|---|
Vestigingsplaats | Groningen | |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang betreft het bevorderen van cultuur in brede zin en het aanbieden van een theater en een zalencomplex voor (top)sportactiviteiten, theatervoorstellingen, muziek, congressen en evenementen. | |
Relatie met deelprogramma | ||
Deelnemende partijen | Gemeente Groningen is enig aandeelhouder. | |
Bestuurlijk belang | Een collegelid vertegenwoordigt de gemeente in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. | |
Financieel belang | De boekwaarde van de deelneming bedroeg per 31 december 2020 3,9 miljoen euro. De gemeente Groningen heeft (langlopende) leningen verstrekt met een restschuld per 31 december 2020 van 10,0 miljoen euro. Daarnaast ontvangt MartiniPlaza een jaarlijkse subsidie van 1,85 miljoen euro. | |
Vermogen | MartiniPlaza Vastgoedmaatschappij B.V. | |
Financieel resultaat | Het resultaat 2020 bedroeg 41 duizend euro positief. | |
Financiële risico’s | MartiniPlaza redelijk ongeschonden uit de Coronacrisis gekomen met een klein positief resultaat over 2020 en een te verwachten goed resultaat in 2021. In 2022 moet duidelijk worden hoe het herstel zich zal ontwikkelen. Vanaf 2023 worden positieve resultaten verwacht. | |
Relevante beleidsinformatie | Gemeentelijke Visie | |
Beleidsrisico’s | Voor MartiniPlaza Vastgoed B.V. heeft de Coronacrisis tot gevolg gehad dat het onderhoud aan de panden en de geplande upgrading daarvan nauwelijks enige doorgang hebben kunnen vinden. Wel zijn geplande Meerjarig Onderhoudsplan(MJOP)-2projecten (2017-2020) versneld gerealiseerd. Een enkel project zal in 2021 worden afgerond als voorloper op de upgrading. Daarmee is de problematiek van het achterstallig onderhoud in brede zin niet verdwenen. Door onder meer tijdsverloop en het feit dat het MJOP 1+2 voornamelijk geënt waren op ‘veiligheid en continuïteit’ (en niet op de functionaliteit van de gebouwen), ontstaatvoortdurend nieuw achterstallig onderhoud. Inmiddels is het MJOP 3+4 opgesteld dat de benodigde onderhoudsinvesteringen voor de jaren 2021-2030 in beeld brengt. Het voorstel is om de daaruit voortvloeiende kapitaallasten volledig te subsidiëren. De daarvoor benodigde middelen zijn opgenomen in deze begroting. |